Afgørelse

Sagsnummer
23/00697

Lovgivning

  • Aftaleloven
  • § 38 b
  • § 38 c
  • § 36

Betalingstjeneste ændrer vilkår efter henvendelse fra europæiske forbrugermyndigheder

Forbrugerombudsmanden og de øvrige europæiske forbrugermyndigheder i CPC-netværket har vurderet, at flere af betalingstjenestens vilkår var urimeligt svære at forstå for forbrugerne. Efter dialog med betalingstjenesten herom, har betalingstjenesten accepteret at ændre sine vilkår og betingelser.

Betalingstjenesten, som formidler betalinger på nettet, havde bl.a. nogle vilkår, som var formuleret, så de var urimeligt svære at forstå for forbrugerne. Andre af tjenestens vilkår var urimelige i sig selv, da de bevirkede en betydelig skævhed i parternes rettigheder og forpligtelser til skade for forbrugerne. Nogle bestemmelserne var endvidere formuleret, så det ikke fremgik klart, om de rettede sig mod tjenestens private kunder eller erhvervsdrivende kunder.

 

Ifølge direktivet om urimelige kontraktvilkår, som i Danmark er implementeret i aftaleloven, skal kontraktvilkår i forbrugeraftaler være skrevet i et klart og forståeligt sprog. Endvidere anses aftalevilkår for urimelige, hvis de bevirker en betydelig skævhed i parternes rettigheder og forpligtelser til skade for forbrugerne. 

 

CPC-netværket er et samarbejde mellem de nationale forbrugermyndigheder i EU- og EØS-landene, som er ansvarlige for håndhævelsen af EU’s forbrugerbeskyttende regler. Når overtrædelser sker på tværs af grænserne i EU- og EØS-landene kan myndighederne arbejde sammen om at bringe overtrædelser til ophør. Arbejdet med sagen har været koordineret af Europa-Kommissionen.