Afgørelse

Sagsnummer
18/20575

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 11

Bøde til indehaver af eventbureau for at vise billeder af alkohol i markedsføring til bl.a. efterskoleelever

Indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed, der drev et eventbureau, som bl.a. arrangerede elevfester på efterskoler, betalte en bøde på 10.000 kr., for at have vist billeder på eventbureauets Facebookside af efterskoleelever med alkoholiske drikkevarer i hænderne.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte indehaveren af eventbureauet efter at have modtaget en klage fra Alkohol & Samfund over eventbureauets markedsføring på Facebook.

Eventbureauet arrangerede bl.a. fester for efterskoleelever, der typisk er mellem 14 og 16 år. På eventbureauets Facebookside var der opslag med billeder fra en tidligere elevfest arrangeret for en efterskole, hvorpå eleverne stod med øl og alkoholiske sodavand i hånden. På billederne fremgik forkortelsen for den pågældende efterskole også.

Efter markedsføringslovens § 11, stk. 2, må markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol. Det fremgår af lovbemærkningerne til markedsføringslovens § 11, stk. 2, at markedsføring af f.eks. alkoholiske drikkevarer dermed ikke må rette sig mod børn og unge, uanset hvilken form den antager, hvilket betyder, at enhver form for omtale af alkohol i reklamer rettet mod børn og unge, vil være i strid med bestemmelsen. Bestemmelsen indeholder således et generelt forbud mod enhver omtale eller billeder af eller henvisninger til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, og det gælder uanset, om markedsføringen vedrører salg af alkohol, eller om alkohol anvendes som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at eventbureauet rettede sin markedsføring af elevfester både mod efterskoler og efterskoleelever i hele landet. Markedsføringen var derfor rettet mod børn og unge under 18 år.

Endvidere indeholdte eventbureauets markedsføring på Facebook billeder af alkohol, idet der var billeder fra en efterskolefest, hvor eleverne stod med øl og alkoholiske sodavand i hænderne.

Markedsføringen var derfor i strid med markedsføringslovens § 11, stk. 2, og Forbrugerombudsmanden politianmeldte indehaveren af eventbureauet, der vedtog et bødeforlæg på 10.000 kr.