Afgørelse

Sagsnummer
23/04166

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6
  • 13

En virksomhed kunne lovligt anvende tre forskellige miljøudsagn på deres drikkevandskartoner

Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden lovligt kunne anvende følgende tre udsagn på deres drikkevandskartoner: ”500 ml still water in a plant-based carton”, ”97 % plant-based, with no aluminium foil” og ”A 17,7 % lower climate impact compared to typical 100 % recycled plastic bottle used in Denmark”.

En virksomhed, der blandt andet solgte vand på karton, ønskede at markedsføre deres drikkevandskartoner med en ny emballage, hvor følgende tre udsagn skulle fremgå: ”500 ml still water in a plant-based carton”, ”97 % plant-based, with no aluminium foil” og ”A 17,7 % lower climate impact compared to typical 100 % recycled plastic bottle used in Denmark”.

Virksomheden bad derfor Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af anvendelsen af de tre påtænkte miljøudsagn.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at det ville være lovligt at anvende udsagnene ”500 ml still water in a plant-based carton” og ”97 % plant-based, with no aluminium foil”, såfremt virksomheden kunne dokumentere, at deres drikkevandskartoner faktisk består af 97 % plantebaseret materiale.

Det var desuden Forbrugerombudsmandens vurdering, at virksomheden lovligt kunne anvende udsagnet: ”A 17,7 % lower climate impact compared to typical 100 % recycled plastic bottle used in Denmark”, idet virksomheden, ved hjælp af en livscyklusanalyse, kunne dokumentere, at global warming potentialet var 18 % højere for en flaske lavet af 100 % genanvendt PET, sammenlignet med virksomhedens drikkevandskarton.

Forbrugerombudsmanden henviste i forlængelse af sin vurdering til vildledningsforbuddet i markedsføringslovens §§ 5 og 6, til  Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v., samt til Forbrugerombudsmandens Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring.