Afgørelse

Sagsnummer
21/10498

Lovgivning

  • Tobaksreklameloven og lov om elektroniske cigaretter

Enkeltmandsvirksomhed idømt bøde på 60.000 kroner for at have vist og reklameret for tobakssurrogater på sin hjemmeside og på sociale medier

Indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed fik en bøde på 60.000 kr. for at have vist billeder og videoer af tobakssurrogater på sin TikTok-profil, der også henviste til indehaverens hjemmeside. På hjemmesiden havde indehaveren desuden markedsført elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere, uden at virksomheden var registreret som forhandler hos Sikkerhedsstyrelsen.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte ejeren af virksomheden i juni 2022 på baggrund af en klage over en TikTok-profil. Ejeren af virksomheden nægtede at have tilknytning til TikTok-profilen.

På TikTok-profilen blev der vist videoer med billeder af nikotinposepakker med farver, logoer mv. samt anvendt salgsfremmende budskaber, og der blev også zoomet ind på billeder af nikotinposepakkerne. Desuden henviste TikTok-profilen til ejerens webshop, hvor der også blev vist billeder af nikotinposepakkerne og anvendt salgsfremmende udsagn. På webshoppen var en funktion, hvorefter man kunne acceptere at se produktbilleder.

Ifølge tobaksreklamelovens § 3, stk. 1, er alle former for reklame for tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter forbudt.

Det fremgår af bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, § 2 og § 4, at synlig anbringelse og fremvisning på salgssteder er forbudt, og at forbuddet også gælder salg online og ved digitale løsninger, såsom detailhandelshjemmesider, webshops, firmahjemmesider, firmasider på sociale medier og apps, som sælger til eller henvender sig til forbrugere.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var i strid med både reklame- og udstillingsforbuddet for tobaksvarer. På baggrund af klagen politianmeldte Forbrugerombudsmanden indehaveren af virksomheden i juni 2022, og sagen blev efterfølgende indbragt for Retten i Kolding.

Retten fandt, ”at tiltalte har reklameret offentligt for tobakssurrogater, idet de anvendte billeder og videoer samt teksterne og henvisninger til hjemmesiden i den tilhørende chatfunktion i høj grad må anses for salgsfremmende.”

Ved fastsættelse af bøden lagde retten vægt på varigheden, som i den konkrete sag var i hvert fald 7 måneder, og omfanget af overtrædelsen af reklameforbuddet, og at reklamen på hjemmesiden og sociale medier kunne påvirke mange forbrugere.

Herudover blev indehaveren af enkeltmandsvirksomheden dømt for at have markedsført elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere, uden at have foretaget den lovpligtige registrering som forhandler hos Sikkerhedsstyrelsen.