Afgørelse

Sagsnummer
23/08581

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 6
  • 5
  • 13

Markedsføring af køkkenredskaber med anprisningerne ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

Virksomheder kan lovligt anvende anprisningerne ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS” i deres markedsføring, hvis en række betingelser er opfyldt.

En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af at benytte anprisningerne ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS” ved markedsføring af diverse køkkenredskaber.

Forbrugerombudsmanden meddelte virksomheden, at det ikke vil være i strid med markedsføringsloven at markedsføre et produkt som ”PFAS-fri” eller lignende, hvis PFAS findes i en koncentration, der er lavere end detektionsgrænsen for den mest anerkendte og følsomme målestandard for måling af PFAS i det relevante medium (eksempelvis en OECD, ISO eller lignende standard), samt hvis virksomheden ikke har viden om, at produktet indeholder PFAS i en mængde, der ikke kan spores.

Forbrugerombudsmanden fandt ligeledes, at det ikke vil være i strid med markedsføringsloven at markedsføre et produkt som ”ikke tilsat PFAS” eller lignende, såfremt der er dokumentation for, at der intet sted i produktionskæden for produktet er anvendt PFAS, og såfremt det i umiddelbar nærhed til anprisningen fremgår, at produktet kan indeholde PFAS.

I forhold til brugen af begge anprisninger udtalte Forbrugerombudsmanden dog, at det vil være vildledende og dermed i strid med markedsføringsloven at fremhæve egenskaben ”PFAS-fri” eller ”ikke tilsat PFAS” som en (miljø)fordel, hvis produktets materiale og/eller belægning almindeligvis ikke indeholder eller tilsættes PFAS. Det samme er tilfældet, hvis tilsvarende produkter almindeligvis heller ikke indeholder eller er tilsat PFAS.

Derudover anførte Forbrugerombudsmanden generelt, at markedsføringen skal vurderes ud fra det helhedsindtryk, som det er egnet til at give forbrugeren. Brug af virkemidler, såsom blade, grøn farve og lignende, kan således have store betydning for, om markedsføringen er vildledende.

Forbrugerombudsmanden henviste til vildledningsbestemmelserne i markedsføringslovens §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8, og dokumentationskravet i § 13. Forbrugerombudsmanden henviste endvidere til sin vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. samt til sin kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring.