Afgørelse

Sagsnummer
21/12593

Virksomhed forpligtede sig til at fjerne bæredygtighedsikoner og bæredygtighedsudsagn fra egen hjemmeside

The Consumer Protection Enforcement Network (CPC-netværket), som består af forbrugerbeskyttende myndigheder fra EU-medlemsstaterne (inklusiv Island, Lichtenstein og Norge), startede i april 2022 en sag mod en onlineforhandler af tekstilvarer. Sagen blev koordineret i et samarbejde mellem Europa-Kommissionen, forbrugerbeskyttende myndigheder fra Norge, Sverige og Tyskland samt Forbrugerombudsmanden.

CPC-netværket oplyste i et brev til virksomheden, at netværket anså virksomhedens udsagn om bæredygtighed og klimakompensation for vildledende og i strid med artikel 6(1)(b) og artikel 7(2) i UCP-Direktivet og opfordrede i den forbindelse virksomheden til at gennemgå deres markedsføring for at sikre, at den var i overensstemmelse med EU-retten.

Som følger heraf ændrede virksomheden dele af deres markedsføring.

CPC-netværket kunne efterfølgende konstatere, at der stadig var dele af markedsføringen, som var i strid med EU-retten og oplyste virksomheden om dette. CPC-netværket fremhævede i den forbindelse virksomhedens brug af bæredygtighedsikoner og bæredygtighedsfilter, virksomhedens profilering af dens bæredygtighedstiltag samt den dokumentation, der kræves for at anvende udsagn om klima-, miljø og bæredygtighed.

Virksomheden forpligtede sig herefter til følgende:

  • At fjerne alle bæredygtighedsikoner i virksomhedens markedsføring.
  • At fjerne bæredygtighedsudsagn eller andre udsagn, der indikerer en miljømæssig og/eller etisk fordel, uden at kvalificere udsagnet i dets direkte nærhed.
  • At ændre virksomhedens ”match-any” filterfunktion, således at brugeren kan vælge ét kriterie.
  • At give klar og specifik information om et produkts miljømæssige og/eller etiske fordel(e), i form af produktstandarden kombineret med en specifik procentsats.
  • At revidere virksomhedens ”Sustainability Page” ved at introducere to nye hjemmesider: Én med information om produktstandarderne og én med information om virksomhedens bæredygtighedstiltag og -strategier. Sidstnævnte skal inkludere en specifik plan for, hvornår og hvordan virksomheden vil nå sine mål.

CPC-netværket accepterede forpligtelserne på betingelse af, at virksomhedens markedsføring kan dokumenteres samt relaterer sig til aspekter, der er markante for produkternes miljøpåvirkning.

Sagen blev efterfølgende afsluttet.