Sag


20/16195

  • Betalingsloven - gældende
  • § 81

Cafékæde idømt bøde på 40.000 kr. for ikke at tage imod kontanter

Københavns Byret idømte en cafékæde en bøde på 40.000 kr. for ikke at tage imod kontanter i kædens caféer i en periode på fire måneder.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte cafékæden for overtrædelse af kontantreglen i betalingslovens § 81 efter først at have indskærpet kontantreglen over for kæden, som i en længere periode, ifølge en række klager, havde afvist kontanter som betaling.

Betalingsmodtagere skal som udgangspunkt tage imod betaling med kontanter, hvis de tager imod andre betalingsinstrumenter omfattet af betalingsloven, jf. betalingslovens § 81, stk. 1. Andre betalingsinstrumenter kan fx være kortbetaling eller mobilbetaling.

Da cafékæden tog imod kortbetaling, havde kæden overtrådt kontantreglen ved ikke at tage imod kontanter. Caféerne begrundede blandt andet afvisningen af kontant betaling med COVID-19-pandemien, manglende byttepenge og risikoen for indbrud. Retten afviste, at COVID-19-pandemien kunne berettige afvisning af kontanter.

Det havde ifølge retten betydning for bødens størrelse, at cafékæden flere gange var blevet informeret om reglerne uden at ændre praksis, samt at der var tale om en større virksomhed med flere caféer og en større omsætning. Retten lagde også vægt på det i sagen oplyste om omkostninger ved at tage imod kontanter.

Cafékæden genindførte kontantbetaling, efter at Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt kæden. Gerningsperioden i dommen var fire måneder, idet den kun vedrørte perioden efter Forbrugerombudsmandens indskærpelse af reglerne over for kæden.