Sag


  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6

Dealsite betaler bøde for at undlade at oplyse om alle udgifter

Kunder på et dealsite kunne nemt overse, at der kunne komme yderligere tillæg på den annoncerede pris, når de købte hotel- eller kroophold på sitet. Virksomheden bag har accepteret en bøde på 150.000 kroner, efter Forbrugerombudsmanden politianmeldte selskabet.

Weekendtillæg, rengøringstillæg, sæsontillæg og/eller miljøtillæg. Sådanne ekstra tillæg kom oven i prisen på nogle af de hotel- og kroophold, der kunne købes på dealsitet. Tillæggene fremgik ikke af den annoncerede pris, kunne ikke fravælges og dukkede nogle gange først op, når forbrugeren havde købt opholdet.

For eksempel havde virksomheden annonceret med nedenstående tilbud:

Hyggeligt ophold for to i skønne, nordjyske omgivelser i dag kun kr. 1080,- (2 overnatninger for 2 inkl. morgenbuffet, 3 retters menu m.m., værdi kr. 1800,-)”. 

Først på en underside til den side, tilbuddet var vist på, stod der ”Det med småt”:

  • Miljøtillæg kr. 59,- pr. person pr. dag (på nær søndag og mandag)
  • Weekendtillæg (fredag og lørdag) kr. 150,- pr. dag pr. ophold
  • Ekstra tillæg på lørdage m/musik på kr. 200,- pr. ophold

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at selskabets markedsføring på sin hjemmeside udgjorde en overtrædelse af markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, sammenholdt med § 8.

Virksomheden vedtog en bøde på 150.000 kroner for vildledende markedsføring af 52 hotel- og kroophold.