Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
09/03796

Lovgivning

  • 1

Forlag ændrede salgsprocedure efter Forbrugerombudsmandens indgriben

Forbrugeren tegnede ikke et abonnement, men fik blot tre blade som tilbud, lovede sælgeren i telefonen. Alligevel kom der flere blade – og rykkere. Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse indførte forlaget en salgsprocedure, der sikrer, at kunderne ved, hvad de går ind til.

Et forlag ringede forbrugere op for enten at tilbyde dem 3 blade gratis eller 3 blade for en oplyst pris. I flere tilfælde blev klageren i telefonsamtalen med sælgeren informeret om, at der ikke var tale om tegning af et abonnement. Efter modtagelsen af de 3 blade modtog kunderne imidlertid flere blade – og flere rykkere.

Ved forbrugernes henvendelse til forlaget gav forlaget udtryk for, at der var indgået en abonnementsaftale, og at forbrugerne derfor skulle betale for de modtagne blade.

Forbrugerombudsmanden skrev til forlaget, at denne form for markedsføring ville kunne blive anset for at være i strid med markedsføringslovens § 1.

Forlaget svarede Forbrugerombudsmanden, at de har ændret deres salgs-procedure på en række områder. En af ændringerne består i, at forlaget fremover vil sende alle nye kunder en bekræftelse pr. mail, hvor det tydeligt er angivet, hvad de har sagt ja til og under hvilke abonnementsbetingelser.