Sag


  • 5
  • Markedsføringsloven 2017 - gældende

Det var vildledende, at et selskab bag en hjemmeside bildte forbrugere ind, at prisen for et produkt var tidsbegrænset.

Det var vildledende, at et selskab bag en hjemmeside bildte forbrugere ind, at prisen for et produkt var tidsbegrænset.

Selskabet anvendte i sin markedsføring udsagn som ”50 % på alt”, ”SKYND DIG & FÅ GRATIS FRAGT” og ”SIDSTE DAG MED GRATIS FRAGT!” samtidig med, at der blev vist et nedtællingsur, som blot startede nedtællingen forfra ved nedtællingens udløb.

Der var således ikke tale om tilbud, der kun var gældende i et begrænset tidsrum, men derimod tilbud der fortsatte efter den oplyste frist. Det var vildledende og i strid med markedsføringslovens § 5, stk. 1.

Retten i Aarhus idømte selskabet en bøde på 400.000 kroner, og der blev lagt vægt på den opnåede fortjeneste på knap 1,8 millioner kroner, den tidsmæssige udstrækning af forholdene, tiltaltes omsætning i perioden samt at den tiltalte fortsatte med at overtræde markedsføringsloven, efter Forbrugerombudsmanden gjorde selskabet opmærksom på overtrædelserne. Retten lagde også vægt på den lange sagsbehandlingstid.