Øvrige nyheder

Virksomheder skal være varsomme med at markedsføre produkter som ”naturlige”

Brug af udsagn som ”BY NATURE” og ”Breathable” om isoleringsprodukter var - særligt sammen med den anvendte baggrund - egnet til at vildlede forbrugerne. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, der har indskærpet vildledningsforbuddet i markedsføringsloven over for ROCKWOOL.

ROCKWOOL har markedsført stenuld på to reklamestandere med udsagnene ”BY NATURE” og ”Breathable”. Teksten stod skrevet på et foto af sten med mos på. Markedsføringen fandt sted i perioden 7. august til 23. august 2022.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnet ”BY NATURE” kunne give forbrugeren det indtryk, at ROCKWOOLs stenuld er naturlig i den forstand, at det har gennemgået et minimum af forarbejdning. Da ROCKWOOLs stenuldsisolering gennemgår en længere forarbejdningsproces, var udsagnet ”BY NATURE” vildledende - særligt i lyset af det visuelle indtryk i reklamen og brugen af udsagnet ”Breathable”.

Derudover vurderede Forbrugerombudsmanden, at også brugen af udsagnet ”Breathable” i den konkrete sammenhæng i sig selv var egnet til at vildlede forbrugerne, fordi det i reklamerne var fremhævet som en særlig egenskab ved produktet. ROCKWOOLs stenuld giver dog som udgangspunkt ikke en mindre indelukket og tæt bygning end andre tilsvarende isoleringsmaterialer. Stenuld er – ligesom flere konkurrerende isoleringsmaterialer – i sig selv diffusionsåbne og dermed ”åndbare”/”breathable.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at ROCKWOOLs markedsføring var i strid med markedsføringslovens § 5 og § 6, sammenholdt med § 8.

Forbrugerombudsmanden har indskærpet vildledningsforbuddet i markedsføringsloven over for ROCKWOOL.

Fungerende forbrugerombudsmand Andreas Weidemann siger:

Forbrugere og erhvervsdrivende skal kunne stole på virksomhedernes markedsføring af produkters miljømæssige fortrin. Generelt anbefaler vi virksomheder at være meget varsomme med at markedsføre deres produkter som naturlige, da det vil være vildledende, hvis ikke produkterne fremstår, som de eksisterer i naturen ved ingen eller kun minimal bearbejdning.

 

Lovgrundlag

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Efter markedsføringslovens § 20, stk. 1, må markedsføring fra en erhvervsdrivende heller ikke være egnet til at vildlede andre erhvervsdrivende.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med § 20, stk. 1, at den pågældende markedsføring kan antages at påvirke andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd eller skade en konkurrent.

Markedsføringslovens § 5 og § 6, sammenholdt med § 8, samt § 20, stk. 1 og 3, er strafbelagt med bøde, jf. § 37, stk. 3.

Det følger endvidere af markedsføringslovens § 13, at en virksomhed skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en kvikguide til virksomheder om reglerne om at bruge miljømæssige udsagn i deres markedsføring. Kvikguiden er primært en forkortet udgave af Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. Vejledningen er udarbejdet med tilslutning fra blandt andet erhvervsorganisationer.

 

Pressekontakt

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.