Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2023: Varsler skærpet tilsyn på flere områder
Forbrugerombudsmanden vil skærpe tilsynet med grøn markedsføring og influenters markedsføring målrettet børn og unge. Efter i en periode at have haft præventivt fokus på vejledning og information om reglerne, vil Forbrugerombudsmanden i højere grad gribe ind, hvis der sker overtrædelser.
Læs mere
-
Coop Bank har opkrævet ulovlige gebyrer for kunders førtidige indfrielse af lån
Gennem to år har Coop Bank i strid med kreditaftaleloven opkrævet gebyrer fra forbrugere, der valgte at indfri deres variabelt forrentede lån i banken før tid. Forbrugerne har krav på tilbagebetaling af gebyret.
Læs mere
-
Norlys betaler bøde for vildledende markedsføring
Norlys Energi A/S har på sin hjemmeside markedsført sig med et vildledende udsagn om, at kunder hos Norlys kunne få en stor rabat ved at samle deres forsikringer hos et forsikringsselskab, som Norlys havde et samarbejde med. Forbrugerombudsmanden politianmeldte derfor Norlys, som nu har accepteret at betale en bøde på 3 millioner kroner.
Læs mere