Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Gejser ApS idømt bøde på 10.000 kr. for at reklamere for e-cigaretter
Virksomheden Gejser ApS (tidl. Smoke-It) har reklameret for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere i strid med det meget omfattende reklameforbud. Desuden var virksomhedens tidligere navn, Smoke-It, og logo i sig selv en overtrædelse af forbuddet.
Læs mere
-
Dom: Tryg Forsikring kunne ikke hæve priser uden varsel
Sø- og Handelsretten har afgjort, at Tryg Forsikring ikke måtte hæve prisen på sine forsikringer uden at varsle kunderne først. Retten har samtidig afgjort, at de berørte kunder har krav på tilbagebetaling af krav, der ikke er ophørt fx som følge af forældelse.
Læs mere
-
Lauritz.com havde ugyldige afregningsfrister
Auktionshuset Lauritz.com havde et urimeligt og dermed ugyldigt vilkår om, at det kunne vente i op til 60 bankdage med at afregne salg af auktionsvarer med private sælgere. Det vurderer Forbrugerombudsmanden. Desuden har Lauritz.com handlet i strid med god markedsføringsskik.
Læs mere