Emne
Abonnementer
Mange forbrugere klager til Forbrugerombudsmanden over skjulte abonnementer. Virksomheder, der tilbyder abonnementsordninger, skal sikre, at forbrugerne ikke kan overse, at de bliver tilmeldt et abonnement.
-
Forsikring og pension
Forbrugerombudsmanden fører sammen med Finanstilsynet tilsyn med forsikrings- og pensionsbranchen.
Læs: Forsikring og pension
-
Strøm- og andre energiprodukter
Der er flere myndigheder, der fører tilsyn med, om energiselskaber overholder lovgivningen. Det gælder både den sektorspecifikke lovgivning, der kun gælder for virksomheder på energimarkederne, og den almindelige forbrugerbeskyttende lovgivning, der gælder for alle virksomheder på tværs af brancher.
Læs: Strøm- og andre energiprodukter
-
Uønskede abonnementer
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, som vedrører uønskede abonnementer.
Læs: Uønskede abonnementer
-
Teleområdet
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med teleselskabernes markedsføring, herunder deres markedsføring af telefonabonnementer og internetforbindelser.
Læs: Teleområdet
-
Abonnementer på andre produkter
Forbrugerombudsmanden behandler flere henvendelser vedr. abonnementer på varer og tjenesteydelser.
Læs: Abonnementer på andre produkter
-
Fitness og lign.
Forbrugerombudsmanden har behandlet en række sager vedr. fitnesscentres opsigelsesvilkår, navnlig om adgangen til at opsige.
Læs: Fitness og lign.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Dom: Hus og Have Avisen skal betale bøde på 150.000 kroner for skjulte annoncer
Hus og Have Avisen skal betale en bøde på 150.000 kroner for ikke at have markeret en række omtaler tydeligt som annoncer, hvorved omtalerne fremstod som redaktionelt indhold. Dommen understreger, at kommercielt og redaktionelt indhold skal holdes skarpt adskilt.
Læs mere
-
Dom: SAS skal betale bøde på 1 million kroner for vildledende markedsføring
Københavns Byret har idømt Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden (SAS) en bøde på 1 million kroner for at have udsendt vildledende mails under corona-epidemien i 2020. Forbrugerombudsmanden politianmeldte SAS, fordi mange forbrugere som følge af en mail fra SAS valgte selv at aflyse deres rejse og anmode om pengene retur i den tro, at SAS allerede havde aflyst deres fly.
Læs mere
-
Lokal Energi har opkrævet ulovligt gebyr af deres kunder
Forbrugerombudsmanden vurderer, at elselskabet Lokal Energi ApS har opkrævet et ulovligt gebyr på 1.500 kroner af kunder, der har opsagt deres fastpris-elaftale i bindingsperioden. Forbrugerne kan have krav på at få deres penge tilbage, og Lokal Energi har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at Lokal Energi er indstillet på at tilbagebetale de ulovligt opkrævede beløb.
Læs mere