Emne
Abonnementer
Mange forbrugere klager til Forbrugerombudsmanden over skjulte abonnementer. Virksomheder, der tilbyder abonnementsordninger, skal sikre, at forbrugerne ikke kan overse, at de bliver tilmeldt et abonnement.
-
Forsikring og pension
Forbrugerombudsmanden fører sammen med Finanstilsynet tilsyn med forsikrings- og pensionsbranchen.
Læs: Forsikring og pension
-
Strøm- og andre energiprodukter
Der er flere myndigheder, der fører tilsyn med, om energiselskaber overholder lovgivningen. Det gælder både den sektorspecifikke lovgivning, der kun gælder for virksomheder på energimarkederne, og den almindelige forbrugerbeskyttende lovgivning, der gælder for alle virksomheder på tværs af brancher.
Læs: Strøm- og andre energiprodukter
-
Uønskede abonnementer
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, som vedrører uønskede abonnementer.
Læs: Uønskede abonnementer
-
Teleområdet
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med teleselskabernes markedsføring, herunder deres markedsføring af telefonabonnementer og internetforbindelser.
Læs: Teleområdet
-
Abonnementer på andre produkter
Forbrugerombudsmanden behandler flere henvendelser vedr. abonnementer på varer og tjenesteydelser.
Læs: Abonnementer på andre produkter
-
Fitness og lign.
Forbrugerombudsmanden har behandlet en række sager vedr. fitnesscentres opsigelsesvilkår, navnlig om adgangen til at opsige.
Læs: Fitness og lign.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring
Forbrugerombudsmanden har sammen med øvrige myndigheder i det internationale netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN) opfordret flybranchen til at gennemgå branchens grønne markedsføring. Forbrugerne skal kunne gennemskue flyselskabernes indsats for at nedbringe CO2-udledning.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringslovens vildledningsforbud over for Velkommen
Elselskabet Velkommen gav ikke forbrugerne klare og forståelige oplysninger om sin elpris. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor indskærper markedsføringslovens vildledningsforbud over for Velkommen.
Læs mere
-
Andel Energi oplyste ikke forbrugere klart og forståeligt om variabelt pristillæg
Forbrugerombudsmanden har indskærpet markedsføringslovens vildledningsforbud over for Andel Energi, fordi Andel Energi ikke har givet forbrugere klare og forståelige oplysninger om, at et omkostningstillæg i elprisen var variabelt.
Læs mere