Emne
Abonnementer
Mange forbrugere klager til Forbrugerombudsmanden over skjulte abonnementer. Virksomheder, der tilbyder abonnementsordninger, skal sikre, at forbrugerne ikke kan overse, at de bliver tilmeldt et abonnement.
-
Forsikring og pension
Forbrugerombudsmanden fører sammen med Finanstilsynet tilsyn med forsikrings- og pensionsbranchen.
Læs: Forsikring og pension
-
Strøm- og andre energiprodukter
Der er flere myndigheder, der fører tilsyn med, om energiselskaber overholder lovgivningen. Det gælder både den sektorspecifikke lovgivning, der kun gælder for virksomheder på energimarkederne, og den almindelige forbrugerbeskyttende lovgivning, der gælder for alle virksomheder på tværs af brancher.
Læs: Strøm- og andre energiprodukter
-
Uønskede abonnementer
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, som vedrører uønskede abonnementer.
Læs: Uønskede abonnementer
-
Teleområdet
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med teleselskabernes markedsføring, herunder deres markedsføring af telefonabonnementer og internetforbindelser.
Læs: Teleområdet
-
Abonnementer på andre produkter
Forbrugerombudsmanden behandler flere henvendelser vedr. abonnementer på varer og tjenesteydelser.
Læs: Abonnementer på andre produkter
-
Fitness og lign.
Forbrugerombudsmanden har behandlet en række sager vedr. fitnesscentres opsigelsesvilkår, navnlig om adgangen til at opsige.
Læs: Fitness og lign.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Luxplus politianmeldt for vildledning af adskillige europæiske forbrugere
Luxplus ApS har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledt forbrugere i Danmark, Holland og Belgien. Forbrugerne er ved køb af bl.a. skønhedsprodukter til fordelagtige priser ikke tydeligt blevet gjort opmærksomme på, at de samtidigt tegnede et betalingsabonnement på Luxplus’ hjemmesider. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt selskabet for lovovertrædelserne, der har stået på i længere periode.
Læs mere
-
Dom: AYA&IDA får bøde på 140.000 kroner for greenwashing
Retten i Kolding har afgjort, at virksomheden AYA&IDA ApS har vildledt forbrugerne med udsagn om miljø og bæredygtighed i deres markedsføring. AYA&IDA skal betale en bøde på 140.000 kroner for overtrædelserne. Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden for greenwashing i november 2024.
Læs mere
-
Dom: Rekom Group og NightPay får bøder for vildledning på Trustpilot
Københavns Byret har idømt Rekom Group A/S en bøde på 150.000 kr. og datterselskabet NightPay ApS en bøde på 50.000 kr. for at have vildledt forbrugere i brugeranmeldelser på Trustpilot.
Læs mere