Emne
Abonnementer
Mange forbrugere klager til Forbrugerombudsmanden over skjulte abonnementer. Virksomheder, der tilbyder abonnementsordninger, skal sikre, at forbrugerne ikke kan overse, at de bliver tilmeldt et abonnement.
-
Forsikring og pension
Forbrugerombudsmanden fører sammen med Finanstilsynet tilsyn med forsikrings- og pensionsbranchen.
Læs: Forsikring og pension
-
Strøm- og andre energiprodukter
Der er flere myndigheder, der fører tilsyn med, om energiselskaber overholder lovgivningen. Det gælder både den sektorspecifikke lovgivning, der kun gælder for virksomheder på energimarkederne, og den almindelige forbrugerbeskyttende lovgivning, der gælder for alle virksomheder på tværs af brancher.
Læs: Strøm- og andre energiprodukter
-
Uønskede abonnementer
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, som vedrører uønskede abonnementer.
Læs: Uønskede abonnementer
-
Teleområdet
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med teleselskabernes markedsføring, herunder deres markedsføring af telefonabonnementer og internetforbindelser.
Læs: Teleområdet
-
Abonnementer på andre produkter
Forbrugerombudsmanden behandler flere henvendelser vedr. abonnementer på varer og tjenesteydelser.
Læs: Abonnementer på andre produkter
-
Fitness og lign.
Forbrugerombudsmanden har behandlet en række sager vedr. fitnesscentres opsigelsesvilkår, navnlig om adgangen til at opsige.
Læs: Fitness og lign.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Ikke tilstrækkelig dokumentation for at markedsføre briller som fremstillet af plastaffald fra havet
Optikerkæden Profil Optik markedsførte en brilleserie som fremstillet af genanvendt plast, der opsamles af fiskere i Middelhavet. Men optikerkæden kunne ikke med tilstrækkelig sikkerhed dokumentere oprindelsen på materialet til brillerne. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at Profil Optik overtrådte markedsføringslovens forbud mod vildledning med sine klima- og bæredygtighedsudsagn om brillerne.
Læs mere
-
Vest Energi politianmeldes for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring
Uanmodede telefonopkald til mindst 56 forbrugere og vildledende salgsudsagn har fået Forbrugerombudsmanden til at politianmelde Vest Energi ApS. Vest Energi har ringet til en lang række forbrugere for at forsøge at sælge dem en el-aftale, og i en stor del af samtalerne lovede sælgerne også store besparelser og/eller udgav sig for at være fra forbrugernes nuværende elselskab.
Læs mere
-
Nærvarme Danmarks udtrædelsesomkostninger for kunder med varmepumpe-abonnement i strid med forbrugeraftaleloven
Energiselskabet Nærvarme Danmark A/S opkræver en udtrædelsesomkostning på 29.845 kroner, hvis kunder opsiger deres varmepumpe-abonnement inden for 10 år. Forbrugerombudsmanden vurderer, at gebyret er i strid med bl.a. forbrugeraftaleloven. Kunder kan have krav på tilbagebetaling.
Læs mere