Alle emner
Børn og unge
Markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år, er underlagt særlige regler i markedsføringsloven. Reglerne skal beskytte de ofte ukritiske og uerfarne unge forbrugere mod påvirkninger, der kan være skadelige.
-
Markedsføring rettet mod børn og unge
Der en række specifikke forbud, fx må man ikke omtale alkohol og andre uegnede produkter.
Læs: Markedsføring rettet mod børn og unge
-
Mindreårige og aftaler
Børn og unge under 18 år kan ikke undgå abonnementsaftaler uden forældresamtykke.
Læs: Mindreårige og aftaler
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Kom til Forbrugerombudsmandens informationsmøder i maj
Forbrugerombudsmanden inviterer til informationsmøder i Aalborg, Odense, Aarhus og København, hvor emnerne vil være markedsføring med miljøudsagn, prismarkedsføring, parkering og forbrugerkreditaftaler. Arrangementerne er gratis og finder sted i maj 2025.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne for beregning af ÅOP overfor NordCredit
NordCredit oplyste i sin markedsføring, at deres lån havde årlige omkostninger i procent (ÅOP) på 24,97 procent. Forbrugerombudsmandens beregninger viste, at ÅOP for et lån på 5.000 kroner i virkeligheden var 91,5 procent, hvis forbrugeren havde tilvalgt straksudbetaling af lånebeløbet. NordCredit har dermed overtrådt kreditaftaleloven og lov om forbrugslånsvirksomhed samt handlet i strid med god markedsføringsskik.
Læs mere
-
Elselskaber og detailhandlere skal være varsomme med samarbejder om at tilbyde elaftaler i detailbutikker
Forbrugerombudsmanden har i en række sager haft anledning til at vurdere lovligheden af en særlig samarbejdsmodel mellem elselskaber og detailhandlere. Samarbejdsmodellen indebærer, at forbrugere bliver tilbudt en elaftale med et elselskab i forbindelse med forbrugernes køb af andre produkter i detailbutikker. Forbrugerombudsmanden har konstateret, at samarbejdsmodellen gør det vanskeligt at overholde forbrugerbeskyttende lovgivning.
Læs mere