Alle emner
Børn og unge
Markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år, er underlagt særlige regler i markedsføringsloven. Reglerne skal beskytte de ofte ukritiske og uerfarne unge forbrugere mod påvirkninger, der kan være skadelige.
-
Markedsføring rettet mod børn og unge
Der en række specifikke forbud, fx må man ikke omtale alkohol og andre uegnede produkter.
Læs: Markedsføring rettet mod børn og unge
-
Mindreårige og aftaler
Børn og unge under 18 år kan ikke undgå abonnementsaftaler uden forældresamtykke.
Læs: Mindreårige og aftaler
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Ny aftale skal styrke indsatsen mod spilvirksomheders markedsføring
I en ny aftale mellem Forbrugerombudsmanden, Spillemyndigheden og Spilreklamenævnet vil myndighederne og nævnet koordinere deres indsats, når de skal gribe ind over for spilvirksomheders ulovlige markedsføring af spil i Danmark.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden frifundet i erstatningssag
Sø- og Handelsretten har afgjort, at Forbrugerombudsmanden ikke skal betale erstatning til Luxstyle ApS og Datoselskabet af 1. marts 2018 (tidligere Lux International Sales ApS). Selskaberne havde krævet erstatning, som følge af at Forbrugerombudsmanden havde offentliggjort en pressemeddelelse om politianmeldelse af selskaberne.
Læs mere
-
Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring
Jysk A/S har vedtaget en bøde på 200.000 kroner for at have markedsført vildledende priser på en dyne og en seng i 2017 og 2021. Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt virksomheden for i de to tilfælde at få tilbuddene til at fremstå mere fordelagtige end de reelt var.
Læs mere