Alle emner
Børn og unge
Markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år, er underlagt særlige regler i markedsføringsloven. Reglerne skal beskytte de ofte ukritiske og uerfarne unge forbrugere mod påvirkninger, der kan være skadelige.
-
Markedsføring rettet mod børn og unge
Der en række specifikke forbud, fx må man ikke omtale alkohol og andre uegnede produkter.
Læs: Markedsføring rettet mod børn og unge
-
Mindreårige og aftaler
Børn og unge under 18 år kan ikke undgå abonnementsaftaler uden forældresamtykke.
Læs: Mindreårige og aftaler
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden indskærper vildledningsforbuddet over for Camilla Krøyer Jewellery
Camilla Krøyer Jewellery annoncerede med tidsbegrænsede rabatkoder på sin Facebook-side, men koderne gjaldt i væsentligt længere tid, end virksomheden oplyste. Det er i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor har indskærpet reglerne over for virksomheden.
Læs mere
-
Højesteret afviser Forbrugerombudsmandens sag om Resurs Banks overtrædelse af kreditværdighedsvurderingspligten
Højesteret har afvist Forbrugerombudsmandens sag om Resurs Banks overtrædelse af kreditværdighedsvurderingspligten med henvisning til, at Forbrugerombudsmanden ikke har retlig interesse i de nedlagte påstande.
Læs mere
-
De europæiske forbrugermyndigheder opfordrer Temu til at overholde EU’s forbrugerregler
Forbrugerombudsmanden har sammen med en række andre europæiske forbrugermyndigheder og EU-Kommissionen kontaktet Temu. Forbrugermyndighederne har konstateret, at Temu overtræder en række forbrugerbeskyttende regler og opfordrer Temu til at overholde reglerne.
Læs mere