Alle emner
Børn og unge
Markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år, er underlagt særlige regler i markedsføringsloven. Reglerne skal beskytte de ofte ukritiske og uerfarne unge forbrugere mod påvirkninger, der kan være skadelige.
-
Markedsføring rettet mod børn og unge
Der en række specifikke forbud, fx må man ikke omtale alkohol og andre uegnede produkter.
Læs: Markedsføring rettet mod børn og unge
-
Mindreårige og aftaler
Børn og unge under 18 år kan ikke undgå abonnementsaftaler uden forældresamtykke.
Læs: Mindreårige og aftaler
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Vildledende markedsføring af stegepander
Det var vildledende, da to virksomheder markedsførte deres stegepander som frie for fluorstoffet PFOA, fordi stoffet generelt er forbudt i stegepander. Når noget er forbudt, må det ikke markedsføres som en særlig fordel, at det ikke indgår i produktet.
Læs mere
-
BMW Danmark betaler bøde på 3 millioner kroner for vildledende miljøudsagn
BMW Danmark har accepteret at betale en bøde på 3 millioner kroner for vildledende markedsføring. BMW Danmark blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden efter blandt andet at have anvendt udsagnet ”Verdens mest bæredygtige bilproducent” i markedsføringen.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder forhandlere af e-cigaretter for at overtræde reklameforbuddet
Det er forbudt at reklamere for elektroniske cigaretter og tilbehør. To forhandlere af e-cigaretter, Prodamp og Esug, er derfor blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at reklamere blandt andet ved hjælp af såkaldt ”linkbuilding”.
Læs mere