Alle emner
Børn og unge
Markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år, er underlagt særlige regler i markedsføringsloven. Reglerne skal beskytte de ofte ukritiske og uerfarne unge forbrugere mod påvirkninger, der kan være skadelige.
-
Markedsføring rettet mod børn og unge
Der en række specifikke forbud, fx må man ikke omtale alkohol og andre uegnede produkter.
Læs: Markedsføring rettet mod børn og unge
-
Mindreårige og aftaler
Børn og unge under 18 år kan ikke undgå abonnementsaftaler uden forældresamtykke.
Læs: Mindreårige og aftaler
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Luxplus politianmeldt for vildledning af adskillige europæiske forbrugere
Luxplus ApS har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledt forbrugere i Danmark, Holland og Belgien. Forbrugerne er ved køb af bl.a. skønhedsprodukter til fordelagtige priser ikke tydeligt blevet gjort opmærksomme på, at de samtidigt tegnede et betalingsabonnement på Luxplus’ hjemmesider. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt selskabet for lovovertrædelserne, der har stået på i længere periode.
Læs mere
-
Dom: AYA&IDA får bøde på 140.000 kroner for greenwashing
Retten i Kolding har afgjort, at virksomheden AYA&IDA ApS har vildledt forbrugerne med udsagn om miljø og bæredygtighed i deres markedsføring. AYA&IDA skal betale en bøde på 140.000 kroner for overtrædelserne. Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden for greenwashing i november 2024.
Læs mere
-
Dom: Rekom Group og NightPay får bøder for vildledning på Trustpilot
Københavns Byret har idømt Rekom Group A/S en bøde på 150.000 kr. og datterselskabet NightPay ApS en bøde på 50.000 kr. for at have vildledt forbrugere i brugeranmeldelser på Trustpilot.
Læs mere