Alle emner
Forbrugeraftaler
En forbrugeraftale er en aftale, der indgås mellem en virksomhed og en person, som handler uden for sit erhverv som almindelig forbruger. Der gælder en række særlige beskyttende regler, når en forbruger indgår aftaler.
-
Fortrydelse
Det er vigtigt, at webshops oplyser forbrugerne om deres fortrydelsesret. Ellers mister virksomheden nogle af sine rettigheder over for forbrugeren.
Læs: Fortrydelse
-
Opsigelse
Virksomheder har mulighed for at binde forbrugere i maksimalt seks måneder, og det skal være lige så nemt at opsige en aftale som at indgå den.
Læs: Opsigelse
-
Tilbagebetaling
I flere situationer har forbrugere krav på at få beløb tilbagebetalt. Det kan både være fra virksomheden, de har handlet hos, eller fra deres bank.
Læs: Tilbagebetaling
-
Urimelige aftalevilkår
Nogle aftalevilkår kan stille forbrugeren i en så dårlig position, at de skal tilsidesættes efter aftalelovens regler om urimelige aftalevilkår.
Læs: Urimelige aftalevilkår
-
Oplysningspligter
En webshop skal, inden et køb, stille en række oplysninger og muligheder til rådighed for forbrugerne på en klar og forståelig måde.
Læs: Oplysningspligter
-
Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
Aftaler er bindende både for forbrugere og virksomheder. Derfor skal virksomheden som udgangspunkt have forbrugerens accept, før virksomheden kan ændre aftalen.
Læs: Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
-
Aftaleindgåelse
En aftale indgås ved, at to parter bliver enige om at forpligte sig over for hinanden. Det sker ved, at den ene part afgiver et tilbud og den anden accepterer dette tilbud. Uden udveksling af tilbud og accept, er der ikke opstået en aftale.
Læs: Aftaleindgåelse
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Campen Auktioners eftf. A/S har vildledt forbrugere om priser og bud
Campen Auktioners eftf. har vildledt forbrugere ved at ikke at informere om auktionsvarernes samlede pris samt ved ikke at oplyse tydeligt, at ansatte kunne byde på auktionerne. Campen Auktioners eftf. har nu ændret deres hjemmeside efter Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for selskabet.
Læs mere
-
Ny vejledning om kreditværdighedsvurdering
Forbrugerombudsmanden og Finanstilsynet offentliggør i dag en ny fælles vejledning om kreditværdighedsvurdering. Vejledningen angiver en række overordnede principper for kreditværdighedsvurdering og er udtryk for Forbrugerombudsmandens og Finanstilsynets fortolkning af gældende ret.
Læs mere
-
Dom: Hus og Have Avisen skal betale bøde på 150.000 kroner for skjulte annoncer
Hus og Have Avisen skal betale en bøde på 150.000 kroner for ikke at have markeret en række omtaler tydeligt som annoncer, hvorved omtalerne fremstod som redaktionelt indhold. Dommen understreger, at kommercielt og redaktionelt indhold skal holdes skarpt adskilt.
Læs mere