Alle emner
Forbrugeraftaler
En forbrugeraftale er en aftale, der indgås mellem en virksomhed og en person, som handler uden for sit erhverv som almindelig forbruger. Der gælder en række særlige beskyttende regler, når en forbruger indgår aftaler.
-
Fortrydelse
Det er vigtigt, at webshops oplyser forbrugerne om deres fortrydelsesret. Ellers mister virksomheden nogle af sine rettigheder over for forbrugeren.
Læs: Fortrydelse
-
Opsigelse
Virksomheder har mulighed for at binde forbrugere i maksimalt seks måneder, og det skal være lige så nemt at opsige en aftale som at indgå den.
Læs: Opsigelse
-
Tilbagebetaling
I flere situationer har forbrugere krav på at få beløb tilbagebetalt. Det kan både være fra virksomheden, de har handlet hos, eller fra deres bank.
Læs: Tilbagebetaling
-
Urimelige aftalevilkår
Nogle aftalevilkår kan stille forbrugeren i en så dårlig position, at de skal tilsidesættes efter aftalelovens regler om urimelige aftalevilkår.
Læs: Urimelige aftalevilkår
-
Oplysningspligter
En webshop skal, inden et køb, stille en række oplysninger og muligheder til rådighed for forbrugerne på en klar og forståelig måde.
Læs: Oplysningspligter
-
Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
Aftaler er bindende både for forbrugere og virksomheder. Derfor skal virksomheden som udgangspunkt have forbrugerens accept, før virksomheden kan ændre aftalen.
Læs: Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
-
Aftaleindgåelse
En aftale indgås ved, at to parter bliver enige om at forpligte sig over for hinanden. Det sker ved, at den ene part afgiver et tilbud og den anden accepterer dette tilbud. Uden udveksling af tilbud og accept, er der ikke opstået en aftale.
Læs: Aftaleindgåelse
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group for vildledende bæredygtighedsudsagn om Nettos ØGO-mærke
Salling Group A/S, der står bag butikskæden Netto, har markedsført Nettos egen serie af økologiske produkter ”ØGO” som værende det fjerde mest bæredygtige mærke i Danmark. Men bæredygtighedsudsagnet var baseret på en kåring fra en privat forbrugerundersøgelse og dermed kun et udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt Salling Group for vildledende markedsføring.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2024: Stor arbejdsindsats på det grønne område
Forbrugerombudsmanden offentliggør i dag sin årsberetning for 2024. Særligt det grønne område har budt på mange opgaver til Forbrugerombudsmandens sekretariat både med vejledning, rådgivning og håndhævelse.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden anker dom om negative renter
Forbrugerombudsmanden anker Sø- og Handelsrettens dom om negative renter til Højesteret. I dommen frifindes Jyske Bank for at have opkrævet negative renter på privatkunders konti. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at banken ikke havde ret til det i sine aftaler.
Læs mere