Alle emner
Forbrugeraftaler
En forbrugeraftale er en aftale, der indgås mellem en virksomhed og en person, som handler uden for sit erhverv som almindelig forbruger. Der gælder en række særlige beskyttende regler, når en forbruger indgår aftaler.
-
Fortrydelse
Det er vigtigt, at webshops oplyser forbrugerne om deres fortrydelsesret. Ellers mister virksomheden nogle af sine rettigheder over for forbrugeren.
Læs: Fortrydelse
-
Opsigelse
Virksomheder har mulighed for at binde forbrugere i maksimalt seks måneder, og det skal være lige så nemt at opsige en aftale som at indgå den.
Læs: Opsigelse
-
Tilbagebetaling
I flere situationer har forbrugere krav på at få beløb tilbagebetalt. Det kan både være fra virksomheden, de har handlet hos, eller fra deres bank.
Læs: Tilbagebetaling
-
Urimelige aftalevilkår
Nogle aftalevilkår kan stille forbrugeren i en så dårlig position, at de skal tilsidesættes efter aftalelovens regler om urimelige aftalevilkår.
Læs: Urimelige aftalevilkår
-
Oplysningspligter
En webshop skal, inden et køb, stille en række oplysninger og muligheder til rådighed for forbrugerne på en klar og forståelig måde.
Læs: Oplysningspligter
-
Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
Aftaler er bindende både for forbrugere og virksomheder. Derfor skal virksomheden som udgangspunkt have forbrugerens accept, før virksomheden kan ændre aftalen.
Læs: Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
-
Aftaleindgåelse
En aftale indgås ved, at to parter bliver enige om at forpligte sig over for hinanden. Det sker ved, at den ene part afgiver et tilbud og den anden accepterer dette tilbud. Uden udveksling af tilbud og accept, er der ikke opstået en aftale.
Læs: Aftaleindgåelse
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Landsretten idømmer influent bøde på 30.000 kroner for skjult reklame
Østre Landsret har – i overensstemmelse med byrettens dom – dømt en influent for at have overtrådt forbuddet mod skjult reklame i en række opslag på Instagram og Facebook. Landsretten nedsætter bøden til 30.000 kroner.
Læs mere
-
L’easy og Resurs Bank opgiver retssager mod overgældsatte forbrugere
L’easy har opgivet en retssag mod en forbruger, der ikke kunne betale ydelserne på sine lån, og Resurs Bank har indgået forlig i en tilsvarende retssag. Forbrugerombudsmanden var indtrådt i begge sager på forbrugernes side og gjorde gældende, at låneaftalerne var ugyldige, fordi de havde medført eller forværret de to forbrugeres overgældsætning. Det ville den lovpligtige kreditværdighedsvurdering efter Forbrugerombudsmandens opfattelse have vist.
Læs mere
-
Bøder og frifindelser i sag om ulovligt telefonsalg
To telemarketingvirksomheder, som har medvirket til overtrædelse af forbuddet mod uanmodet telefonsalg og vildledning, er idømt bøder på i alt 1,1 millioner kroner. Elselskabet Velkommen, hvis produkter telemarketingselskaberne ringede ud for at sælge, er derimod blevet frifundet for det ulovlige telefonsalg. De er dog blevet idømt en bøde på 5.000 kroner for vildledende udsagn på Trustpilot.
Læs mere