Alle emner
Forbrugeraftaler
En forbrugeraftale er en aftale, der indgås mellem en virksomhed og en person, som handler uden for sit erhverv som almindelig forbruger. Der gælder en række særlige beskyttende regler, når en forbruger indgår aftaler.
-
Fortrydelse
Det er vigtigt, at webshops oplyser forbrugerne om deres fortrydelsesret. Ellers mister virksomheden nogle af sine rettigheder over for forbrugeren.
Læs: Fortrydelse
-
Opsigelse
Virksomheder har mulighed for at binde forbrugere i maksimalt seks måneder, og det skal være lige så nemt at opsige en aftale som at indgå den.
Læs: Opsigelse
-
Tilbagebetaling
I flere situationer har forbrugere krav på at få beløb tilbagebetalt. Det kan både være fra virksomheden, de har handlet hos, eller fra deres bank.
Læs: Tilbagebetaling
-
Urimelige aftalevilkår
Nogle aftalevilkår kan stille forbrugeren i en så dårlig position, at de skal tilsidesættes efter aftalelovens regler om urimelige aftalevilkår.
Læs: Urimelige aftalevilkår
-
Oplysningspligter
En webshop skal, inden et køb, stille en række oplysninger og muligheder til rådighed for forbrugerne på en klar og forståelig måde.
Læs: Oplysningspligter
-
Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
Aftaler er bindende både for forbrugere og virksomheder. Derfor skal virksomheden som udgangspunkt have forbrugerens accept, før virksomheden kan ændre aftalen.
Læs: Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
-
Aftaleindgåelse
En aftale indgås ved, at to parter bliver enige om at forpligte sig over for hinanden. Det sker ved, at den ene part afgiver et tilbud og den anden accepterer dette tilbud. Uden udveksling af tilbud og accept, er der ikke opstået en aftale.
Læs: Aftaleindgåelse
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
BMW Danmark betaler bøde på 3 millioner kroner for vildledende miljøudsagn
BMW Danmark har accepteret at betale en bøde på 3 millioner kroner for vildledende markedsføring. BMW Danmark blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden efter blandt andet at have anvendt udsagnet ”Verdens mest bæredygtige bilproducent” i markedsføringen.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder forhandlere af e-cigaretter for at overtræde reklameforbuddet
Det er forbudt at reklamere for elektroniske cigaretter og tilbehør. To forhandlere af e-cigaretter, Prodamp og Esug, er derfor blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at reklamere blandt andet ved hjælp af såkaldt ”linkbuilding”.
Læs mere
-
Medlemmer af Kongehuset misbrugt i markedsføring
Sighs ApS og en enkeltmandsvirksomhed har afbilledet medlemmer af Kongehuset på deres produkter uden tilladelse fra Kongehuset, og dermed overtrådt markedsføringslovens bestemmelse om god skik. Virksomhederne er efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ophørt med salg og markedsføring af produkterne, som var henholdsvis julekugler og plakater.
Læs mere