Alle emner
Forbrugeraftaler
En forbrugeraftale er en aftale, der indgås mellem en virksomhed og en person, som handler uden for sit erhverv som almindelig forbruger. Der gælder en række særlige beskyttende regler, når en forbruger indgår aftaler.
-
Fortrydelse
Det er vigtigt, at webshops oplyser forbrugerne om deres fortrydelsesret. Ellers mister virksomheden nogle af sine rettigheder over for forbrugeren.
Læs: Fortrydelse
-
Opsigelse
Virksomheder har mulighed for at binde forbrugere i maksimalt seks måneder, og det skal være lige så nemt at opsige en aftale som at indgå den.
Læs: Opsigelse
-
Tilbagebetaling
I flere situationer har forbrugere krav på at få beløb tilbagebetalt. Det kan både være fra virksomheden, de har handlet hos, eller fra deres bank.
Læs: Tilbagebetaling
-
Urimelige aftalevilkår
Nogle aftalevilkår kan stille forbrugeren i en så dårlig position, at de skal tilsidesættes efter aftalelovens regler om urimelige aftalevilkår.
Læs: Urimelige aftalevilkår
-
Oplysningspligter
En webshop skal, inden et køb, stille en række oplysninger og muligheder til rådighed for forbrugerne på en klar og forståelig måde.
Læs: Oplysningspligter
-
Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
Aftaler er bindende både for forbrugere og virksomheder. Derfor skal virksomheden som udgangspunkt have forbrugerens accept, før virksomheden kan ændre aftalen.
Læs: Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
-
Aftaleindgåelse
En aftale indgås ved, at to parter bliver enige om at forpligte sig over for hinanden. Det sker ved, at den ene part afgiver et tilbud og den anden accepterer dette tilbud. Uden udveksling af tilbud og accept, er der ikke opstået en aftale.
Læs: Aftaleindgåelse
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Andel Energi oplyste ikke forbrugere klart og forståeligt om variabelt pristillæg
Forbrugerombudsmanden har indskærpet markedsføringslovens vildledningsforbud over for Andel Energi, fordi Andel Energi ikke har givet forbrugere klare og forståelige oplysninger om, at et omkostningstillæg i elprisen var variabelt.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden og forbrugerbeskyttende myndigheder i andre lande opfordrer mode- og tekstilindustrien til at gennemgå grøn markedsføring
Sammen med andre medlemmer af det internationale netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN) sætter Forbrugerombudsmanden nu fokus på mode- og tekstilindustriens grønne markedsføring. Virksomheder i industrien opfordres til at gennemgå deres markedsføring og sikre, at de grønne påstande lever op til de forbrugerbeskyttende regler.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder Ikano Bank for vildledende markedsføring
Ikano Bank har i breve til en række kunder skrevet, at kunderne kunne få udbetalt det beløb, de havde ”til rådighed” på deres IKEA Shoppingkort til deres NemKonto. Ikano Bank oplyste dog ikke, at der reelt var tale om et lån, og at der var omkostninger forbundet med at benytte sig af muligheden.
Læs mere