Alle emner
Forbrugeraftaler
En forbrugeraftale er en aftale, der indgås mellem en virksomhed og en person, som handler uden for sit erhverv som almindelig forbruger. Der gælder en række særlige beskyttende regler, når en forbruger indgår aftaler.
-
Fortrydelse
Det er vigtigt, at webshops oplyser forbrugerne om deres fortrydelsesret. Ellers mister virksomheden nogle af sine rettigheder over for forbrugeren.
Læs: Fortrydelse
-
Opsigelse
Virksomheder har mulighed for at binde forbrugere i maksimalt seks måneder, og det skal være lige så nemt at opsige en aftale som at indgå den.
Læs: Opsigelse
-
Tilbagebetaling
I flere situationer har forbrugere krav på at få beløb tilbagebetalt. Det kan både være fra virksomheden, de har handlet hos, eller fra deres bank.
Læs: Tilbagebetaling
-
Urimelige aftalevilkår
Nogle aftalevilkår kan stille forbrugeren i en så dårlig position, at de skal tilsidesættes efter aftalelovens regler om urimelige aftalevilkår.
Læs: Urimelige aftalevilkår
-
Oplysningspligter
En webshop skal, inden et køb, stille en række oplysninger og muligheder til rådighed for forbrugerne på en klar og forståelig måde.
Læs: Oplysningspligter
-
Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
Aftaler er bindende både for forbrugere og virksomheder. Derfor skal virksomheden som udgangspunkt have forbrugerens accept, før virksomheden kan ændre aftalen.
Læs: Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
-
Aftaleindgåelse
En aftale indgås ved, at to parter bliver enige om at forpligte sig over for hinanden. Det sker ved, at den ene part afgiver et tilbud og den anden accepterer dette tilbud. Uden udveksling af tilbud og accept, er der ikke opstået en aftale.
Læs: Aftaleindgåelse
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Parkeringsvilkår skal skiltes klart og tydeligt
Det er vildledning af forbrugerne, når parkeringsselskabet Q-Park ikke skilter tydeligt med vilkårene for at parkere på et privat parkeringsareal. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som nu indskærper reglerne om vildledende markedsføring overfor Q-Park.
Læs mere
-
Verisure betaler bøde for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring
Alarmselskabet Verisure A/S har accepteret en bøde på 635.000 kroner for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring. Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden tilbage i 2021 for adskillige gange at have ringet til en lang række forbrugere og erhvervsdrivende i 2019-2021, som ikke havde givet samtykke til det. Desuden har Verisure i 2017-2020 annonceret med vildledende oplysninger og tilbudt en ”gratis” alarmtest med henblik på salg.
Læs mere
-
COOP og 365discount betaler bøder på i alt 400.000 kroner for ikke at skjule tobaksprodukter i deres supermarkeder
365discount A/S og COOP Danmark A/S har begge vedtaget bøder på 200.000 kroner for at have haft tobaksvarer og tobakssurrogater anbragt synligt i flere butikker. Forbrugerombudsmanden har otte gange konstateret, at SuperBrugsen og 365discount har overtrådt udstillingsforbuddet ved ikke at dække tobaksvarer og -surrogater til.
Læs mere