Alle emner
Forbrugeraftaler
En forbrugeraftale er en aftale, der indgås mellem en virksomhed og en person, som handler uden for sit erhverv som almindelig forbruger. Der gælder en række særlige beskyttende regler, når en forbruger indgår aftaler.
-
Fortrydelse
Det er vigtigt, at webshops oplyser forbrugerne om deres fortrydelsesret. Ellers mister virksomheden nogle af sine rettigheder over for forbrugeren.
Læs: Fortrydelse
-
Opsigelse
Virksomheder har mulighed for at binde forbrugere i maksimalt seks måneder, og det skal være lige så nemt at opsige en aftale som at indgå den.
Læs: Opsigelse
-
Tilbagebetaling
I flere situationer har forbrugere krav på at få beløb tilbagebetalt. Det kan både være fra virksomheden, de har handlet hos, eller fra deres bank.
Læs: Tilbagebetaling
-
Urimelige aftalevilkår
Nogle aftalevilkår kan stille forbrugeren i en så dårlig position, at de skal tilsidesættes efter aftalelovens regler om urimelige aftalevilkår.
Læs: Urimelige aftalevilkår
-
Oplysningspligter
En webshop skal, inden et køb, stille en række oplysninger og muligheder til rådighed for forbrugerne på en klar og forståelig måde.
Læs: Oplysningspligter
-
Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
Aftaler er bindende både for forbrugere og virksomheder. Derfor skal virksomheden som udgangspunkt have forbrugerens accept, før virksomheden kan ændre aftalen.
Læs: Ændringer i aftaler uden forbrugerens accept
-
Aftaleindgåelse
En aftale indgås ved, at to parter bliver enige om at forpligte sig over for hinanden. Det sker ved, at den ene part afgiver et tilbud og den anden accepterer dette tilbud. Uden udveksling af tilbud og accept, er der ikke opstået en aftale.
Læs: Aftaleindgåelse
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Luxplus politianmeldt for vildledning af adskillige europæiske forbrugere
Luxplus ApS har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledt forbrugere i Danmark, Holland og Belgien. Forbrugerne er ved køb af bl.a. skønhedsprodukter til fordelagtige priser ikke tydeligt blevet gjort opmærksomme på, at de samtidigt tegnede et betalingsabonnement på Luxplus’ hjemmesider. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt selskabet for lovovertrædelserne, der har stået på i længere periode.
Læs mere
-
Dom: AYA&IDA får bøde på 140.000 kroner for greenwashing
Retten i Kolding har afgjort, at virksomheden AYA&IDA ApS har vildledt forbrugerne med udsagn om miljø og bæredygtighed i deres markedsføring. AYA&IDA skal betale en bøde på 140.000 kroner for overtrædelserne. Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden for greenwashing i november 2024.
Læs mere
-
Dom: Rekom Group og NightPay får bøder for vildledning på Trustpilot
Københavns Byret har idømt Rekom Group A/S en bøde på 150.000 kr. og datterselskabet NightPay ApS en bøde på 50.000 kr. for at have vildledt forbrugere i brugeranmeldelser på Trustpilot.
Læs mere