Alle emner
Anden lovgivning
Forbrugerombudsmanden fører ikke bare tilsyn med overholdelse af markedsføringsloven, men også med overholdelse af anden forbrugerbeskyttende lovgivning som e-handelsloven og reglerne om geoblokering. Her kan der også læses om markedsføring, som anses som bedrageri efter straffeloven.
-
Straffeloven
Grove overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsforbud kan udgøre overtrædelser af straffelovens § 279 om bedrageri og skal i så fald efterforskes og straffes som overtrædelse heraf.
Læs: Straffeloven
-
Geoblokering
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med geoblokering.
Læs: Geoblokering
-
E-handelsloven
Loven indeholder nogle specifikke minimumskrav i forhold til e-handel og gælder for alle, der har en hjemmeside med et kommercielt sigte. Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med loven, som hviler på et EU-direktiv.
Læs: E-handelsloven
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden politianmelder tre REMA 1000-butikker for ikke at skjule tobaksprodukter i deres supermarkeder
Forbrugerombudsmanden vurderer, at REMA 1000 har overtrådt udstillingsforbuddet i tobaksreklameloven i tre butikker, hvor tobaksvarer ikke var tilstrækkeligt tildækket.
Læs mere
-
Mærker uden indhold vildleder forbrugerne
Virksomheden makeitmedia ApS har markedsført og solgt mærker til mindst 97 hjemmesider, selvom der ikke var kriterier for anvendelse af mærkerne. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at makeitmedia har medvirket til at overtræde vildledningsforbuddet, ved at mærkerne blev anvendt på hjemmesider henvendt til forbrugere.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group for vildledende bæredygtighedsudsagn om Nettos ØGO-mærke
Salling Group A/S, der står bag butikskæden Netto, har markedsført Nettos egen serie af økologiske produkter ”ØGO” som værende det fjerde mest bæredygtige mærke i Danmark. Men bæredygtighedsudsagnet var baseret på en kåring fra en privat forbrugerundersøgelse og dermed kun et udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt Salling Group for vildledende markedsføring.
Læs mere