Øvrige nyheder
Diskotek Skoven ApS betaler bøde for ulovlig alkoholreklame rettet mod efterskoleelever
Diskotek Skoven ApS betaler en administrativ bøde på 17.500 kroner, efter at Forbrugerombudsmanden har vurderet, at virksomheden har henvist til og omtalt alkohol i markedsføring, der var rettet mod efterskoleelever.
Diskotek Skoven ApS i Skovlunde har erkendt at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod at målrettet reklamer med alkohol til børn og unge. Diskoteket betaler en administrativ bøde på 17.500 kroner.
Det er første gang, at en virksomhed har vedtaget en administrativ bøde for overtrædelse af markedsføringslovens § 11, stk. 2, siden Forbrugerombudsmanden har fået mulighed for at udstede administrative bøder. Forbrugerombudsmanden kan i et administrativt bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden en retssag. Det kræver dog, at visse kriterier opfyldt, blandt andet at virksomheden, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig og betaler bøden.
Den ulovlige markedsføring foregik på selskabets hjemmeside festlokalerne.dk, hvor det fremgik, at man kunne leje lokaler og andet i forbindelse med afholdelse af efterskolefester. På efterskoler er eleverne typisk under 18 år, og det er på den baggrund Forbrugerombudsmandens vurdering, at markedsføringen var rettet mod børn og unge.
På hjemmesiden stod blandt andet:
"Til en efterskolefest anbefaler vi især vores fri bar-koncept […]. Vi går op i, at selv om der er bar, så er det vigtigt, at vores personale hele vejen rundt er opmærksomme på, at skal en elev have noget vand i stedet for en øl […]."
Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at ”fri bar” er en henvisning til indtagelse af alkohol, og at brugen af ordet ”øl” udgør en omtale af alkohol, og at Diskotek Skoven ApS derfor har overtrådt markedsføringsloven.
Markedsføringslovens forbud mod at målrette markedsføring af alkohol til børn og unge gælder, uanset om markedsføringen vedrører salg af alkohol, eller om alkohol anvendes som virkemiddel til at sælge andre produkter.
Forbrugerombudsmanden tog sagen op, efter at have modtaget en klage over markedsføringen fra Alkoholreklamenævnet.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Børn og unge er sårbare forbrugere, og det er forbudt at målrette reklamer med alkohol til dem. Som den første virksomhed har Diskotek Skoven ApS benyttet sig af muligheden for at acceptere en administrativ bøde. Det har blandt andet været muligt, fordi der allerede er retspraksis på området, og diskoteket har erkendt overtrædelsen.
Lovgrundlag
Efter markedsføringsloven § 11, stk. 2, må markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.
I lovbemærkningerne til markedsføringsloven er anført:
"Det er således ikke tilladt, at en rejsearrangør, der i sin handelspraksis retter sig mod unge under 18 år, anfører, at der under rejsen f.eks. besøges et antal barer og diskoteker i løbet af natten, hvor der serveres øl m.v., og at der er fri bar eller billige drinks, eller at der er happy hour, pubcrawl eller lignende, da disse begreber henviser til indtagelse af alkohol."
Lovbemærkningerne til markedsføringslovens § 37, stk. 6, nr. 4, angiver en bødemodel, der gælder i førstegangstilfælde ved markedsføring i strid med markedsføringslovens § 11, stk. 2.
Ifølge bødemodellen, er bødetaksten 10.000 kr. pr. opslag på sociale medier med omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol for de første 10 opslag og herefter 8.500 kr. pr. opslag.
Ovenstående bødetakster skal dog forhøjes med 75% i tilfælde, hvor markedsføringen også retter sig mod personer, der er under 16 år, som f.eks. 9.klasseelever eller efterskoleelever.
Overtrædelse af markedsføringslovens § 11 kan straffes med bøde, jf. § 37, stk. 3.
I sager om overtrædelse af markedsføringslovens § 11, stk. 2, der vedrører markedsføring af alkohol rettet mod børn og unge, kan Forbrugerombudsmanden i et administrativt bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale den bøde, der er angivet i bødeforelægget, jf. markedsføringslovens § 38, jf. § 37, stk. 7, nr. 4.
Pressekontakt
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat tlf. 41 71 50 98.