Alle emner
Forbud mod vildledning
En af grundstenene i markedsføringsloven er, at virksomheder ikke må bruge vildledende eller urigtige oplysninger i markedsføringen eller udelade oplysninger, der er væsentlige for forbrugeren. Oplysninger må heller ikke skjules eller præsenteres på en uhensigtsmæssig måde i markedsføringen. Det følger af markedsføringslovens §§ 5 og 6.
-
Priser og besparelsesudsagn
Virksomheder skal give korrekte prisoplysninger, fordi prisen er et væsentligt parameter, når forbrugerne skal sammenligne produkter og for at sikre fair konkurrence mellem virksomhederne.
Læs: Priser og besparelsesudsagn
-
Miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen
Virksomheder, der fremhæver sig selv eller deres produkter som særligt etisk korrekte eller mindre skadelige for miljøet end andre, skal kunne dokumentere, at det er rigtigt. Det følger af markedsføringsloven.
Læs: Etiske og miljømæssige udsagn i markedsføringen
-
Personaliserede priser
Hvis en virksomhed bruger profilering til at vise forskellige priser til forskellige forbrugere, skal virksomheden oplyse om det. Ellers kan det være vildledende og dermed i strid med markedsføringsloven § 5 og § 6.
Læs: Personaliserede priser
-
Brugeranmeldelse
Mange forbrugere tjekker brugeranmeldelserne på nettet for den butik eller det hotel mv., som de overvejer at indgå aftale med, før de beslutter sig. Det er derfor vigtigt, at forbrugerne kan stole på anmeldelserne.
Læs: Brugeranmeldelse
-
Udsagn om garanti, autorisation mv.
Virksomheder må ikke give vildledende eller urigtige oplysninger om erklæringer eller symboler som direkte eller indirekte støtter eller godkender den erhvervsdrivende eller dennes produkter. Det følger af markedsføringslovens § 5, stk. 2, nr. 4.
Læs: Udsagn om garanti, autorisation mv.
-
Aggressiv markedsføring
Virksomheder må ikke benytte chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, der er egnet til væsentligt at indskrænke forbrugerens valgfrihed i forbindelse med et produkt. Det følger af markedsføringslovens § 7.
Læs: Aggressiv markedsføring
-
Helbreds- og sundhedsudsagn
Virksomheder skal kunne dokumentere rigtigheden af de sundhedsegenskaber, der oplyses i markedsføringen.
Læs: Helbreds- og sundhedsudsagn
-
Sikkerhedsudsagn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, der vedrører sikkerhedsudsagn.
Læs: Sikkerhedsudsagn
-
Udeladelse af væsentlige oplysninger om indsamling af data
Erhvervsdrivende må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Det følger af markedsføringslovens § 6.
Læs: Udeladelse af væsentlige oplysninger om indsamling af data
-
Dealsites
Når en forbruger køber en vare eller en service på et dealsite, er det som udgangspunkt dealsitet, forbrugeren indgår en aftale med, og ikke den virksomhed (udbyderen), der leverer varen eller servicen. Det betyder, at forbrugeren som udgangspunkt skal henvende sig til dealsitet med eventuelle klager, problemer, fortrydelse af køb mv.
Dealsites
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden indskærper vildledningsforbuddet over for Camilla Krøyer Jewellery
Camilla Krøyer Jewellery annoncerede med tidsbegrænsede rabatkoder på sin Facebook-side, men koderne gjaldt i væsentligt længere tid, end virksomheden oplyste. Det er i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor har indskærpet reglerne over for virksomheden.
Læs mere
-
Højesteret afviser Forbrugerombudsmandens sag om Resurs Banks overtrædelse af kreditværdighedsvurderingspligten
Højesteret har afvist Forbrugerombudsmandens sag om Resurs Banks overtrædelse af kreditværdighedsvurderingspligten med henvisning til, at Forbrugerombudsmanden ikke har retlig interesse i de nedlagte påstande.
Læs mere
-
De europæiske forbrugermyndigheder opfordrer Temu til at overholde EU’s forbrugerregler
Forbrugerombudsmanden har sammen med en række andre europæiske forbrugermyndigheder og EU-Kommissionen kontaktet Temu. Forbrugermyndighederne har konstateret, at Temu overtræder en række forbrugerbeskyttende regler og opfordrer Temu til at overholde reglerne.
Læs mere