Alle emner
Forbud mod vildledning
En af grundstenene i markedsføringsloven er, at virksomheder ikke må bruge vildledende eller urigtige oplysninger i markedsføringen eller udelade oplysninger, der er væsentlige for forbrugeren. Oplysninger må heller ikke skjules eller præsenteres på en uhensigtsmæssig måde i markedsføringen. Det følger af markedsføringslovens §§ 5 og 6.
-
Priser og besparelsesudsagn
Virksomheder skal give korrekte prisoplysninger, fordi prisen er et væsentligt parameter, når forbrugerne skal sammenligne produkter og for at sikre fair konkurrence mellem virksomhederne.
Læs: Priser og besparelsesudsagn
-
Miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen
Virksomheder, der fremhæver sig selv eller deres produkter som særligt etisk korrekte eller mindre skadelige for miljøet end andre, skal kunne dokumentere, at det er rigtigt. Det følger af markedsføringsloven.
Læs: Etiske og miljømæssige udsagn i markedsføringen
-
Personaliserede priser
Hvis en virksomhed bruger profilering til at vise forskellige priser til forskellige forbrugere, skal virksomheden oplyse om det. Ellers kan det være vildledende og dermed i strid med markedsføringsloven § 5 og § 6.
Læs: Personaliserede priser
-
Brugeranmeldelse
Mange forbrugere tjekker brugeranmeldelserne på nettet for den butik eller det hotel mv., som de overvejer at indgå aftale med, før de beslutter sig. Det er derfor vigtigt, at forbrugerne kan stole på anmeldelserne.
Læs: Brugeranmeldelse
-
Udsagn om garanti, autorisation mv.
Virksomheder må ikke give vildledende eller urigtige oplysninger om erklæringer eller symboler som direkte eller indirekte støtter eller godkender den erhvervsdrivende eller dennes produkter. Det følger af markedsføringslovens § 5, stk. 2, nr. 4.
Læs: Udsagn om garanti, autorisation mv.
-
Aggressiv markedsføring
Virksomheder må ikke benytte chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, der er egnet til væsentligt at indskrænke forbrugerens valgfrihed i forbindelse med et produkt. Det følger af markedsføringslovens § 7.
Læs: Aggressiv markedsføring
-
Helbreds- og sundhedsudsagn
Virksomheder skal kunne dokumentere rigtigheden af de sundhedsegenskaber, der oplyses i markedsføringen.
Læs: Helbreds- og sundhedsudsagn
-
Sikkerhedsudsagn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, der vedrører sikkerhedsudsagn.
Læs: Sikkerhedsudsagn
-
Udeladelse af væsentlige oplysninger om indsamling af data
Erhvervsdrivende må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Det følger af markedsføringslovens § 6.
Læs: Udeladelse af væsentlige oplysninger om indsamling af data
-
Dealsites
Når en forbruger køber en vare eller en service på et dealsite, er det som udgangspunkt dealsitet, forbrugeren indgår en aftale med, og ikke den virksomhed (udbyderen), der leverer varen eller servicen. Det betyder, at forbrugeren som udgangspunkt skal henvende sig til dealsitet med eventuelle klager, problemer, fortrydelse af køb mv.
Dealsites
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Ny aftale skal styrke indsatsen mod spilvirksomheders markedsføring
I en ny aftale mellem Forbrugerombudsmanden, Spillemyndigheden og Spilreklamenævnet vil myndighederne og nævnet koordinere deres indsats, når de skal gribe ind over for spilvirksomheders ulovlige markedsføring af spil i Danmark.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden frifundet i erstatningssag
Sø- og Handelsretten har afgjort, at Forbrugerombudsmanden ikke skal betale erstatning til Luxstyle ApS og Datoselskabet af 1. marts 2018 (tidligere Lux International Sales ApS). Selskaberne havde krævet erstatning, som følge af at Forbrugerombudsmanden havde offentliggjort en pressemeddelelse om politianmeldelse af selskaberne.
Læs mere
-
Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring
Jysk A/S har vedtaget en bøde på 200.000 kroner for at have markedsført vildledende priser på en dyne og en seng i 2017 og 2021. Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt virksomheden for i de to tilfælde at få tilbuddene til at fremstå mere fordelagtige end de reelt var.
Læs mere