Forbud mod vildledning

Miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen

Virksomheder, der fremhæver sig selv eller deres produkter som særligt etisk korrekte eller mindre skadelige for miljøet end andre, skal kunne dokumentere, at det er rigtigt. Det følger af markedsføringsloven.

Anbefalinger

Virksomheders miljømarkedsføring – Forbrugerombudsmandens anbefalinger

Læs "Virksomheders miljømarkedsføring - Forbrugerombudsmandens anbefalinger"
Vejledning

Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v.

Læs vejledningen "Brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen"
Standpunkt

Nordisk standpunkt om brug af udsagn om klimakompensation i markedsføringen

De nordiske forbrugermyndigheder i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige ser et behov for at orientere virksomhederne om, at markedsføring af et produkt som CO2-neutralt, CO2-kompenseret og lignende baseret på klimakompensation nemt kan vildlede forbrugerne.

Læs "Nordiske forbrugermyndigheder: Klimaudsagn baseret på kompensationsordninger er nemt vildledende"

Det er et krav, at virksomheder kan dokumentere de påstande, de bruger om deres varer eller tjenesteydelser i reklamer og anden markedsføring. Det skal kunne bevises, hvis en virksomhed fx påstår, at et ur er vandtæt, eller en bilvask kan forebygge rust.

Når virksomheden begynder at markedsføre varen eller tjenesteydelsen, skal virksomheden have sikker viden om, at den kan fremlægge dokumentation for påstanden.

Dokumentationen skal til enhver tid kunne fremlægges, hvis det bliver nødvendigt at dokumentere påstanden. Derfor kan det være en god ide, at virksomheden har skaffet dokumentationen, allerede når markedsføringen af produktet eller tjenesteydelsen begynder.

Hvad dokumentationen skal indeholde afhænger af den påstand, der er brugt til at markedsføre varen eller tjenesteydelsen. Påstanden behøver ikke nødvendigvis være videnskabeligt bevist, men kravene til dokumentationen er høje.

Hvis en virksomhed fx markedsfører sig med, at den er billigst, skal det kunne dokumenteres, at påstanden bygger på en repræsentativ og relevant sammenligning.

Hvis virksomheden ikke kan fremlægge dokumentation for påstanden, vil påstanden blive anset for at være i strid med markedsføringslovens krav om, at oplysninger i reklamer og anden markedsføring ikke må være forkerte eller vildledende.