Virksomheder, som gerne vil markedsføre sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed, kan fremover søge råd i Forbrugerombudsmandens anbefalinger til miljømarkedsføring. Anbefalingerne beskriver, hvad virksomhederne skal være opmærksomme på, og er et fortolkningsbidrag til navnlig markedsføringslovens §§ 5, 6 og 13.
Anbefalingerne indeholder en gennemgang af, hvilke krav Forbrugerombudsmanden stiller til dokumentationen for udsagn om klima, miljø og bæredygtighed, samt hvad virksomheder i øvrigt skal være opmærksomme på for at undgå greenwashing.
Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v. gælder sideløbende med anbefalingerne.
Hent den fulde 'Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v.' (pdf)
Anbefalingerne findes også på engelsk:
Download 'Environmental Marketing by Traders', 2024 (pdf)
Kvikguide om miljømarkedsføring er ophævet
Forbrugerombudsmandens kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring fra 2021 er blevet ophævet og erstattet af Forbrugerombudsmandens anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring fra 2024. Den ophævede kvikguide kan fremsendes ved at udfylde en formular om aktindsigt.