Emne
God skik
Virksomheder skal overholde god skik. De skal med andre ord respektere de til enhver tid almindeligt accepterede normer for ordentlighed i erhvervslivet eller inden for en branche.
-
Uberettiget brug af personer til markedsføring
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med uberettiget brug af personer til markedsføring
Læs: Uberettiget brug af personer til markedsføring
-
Brug af CPR-oplysninger mv.
Virksomheder må under særlige omstændigheder bede dig oplyse dit CPR-nummer. Læs mere om brug af CPR-oplysninger mv. herunder.
Læs: Brug af CPR-oplysninger mv.
-
Kønsrelateret reklame
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringslovens regler om god skik og har som offentlig myndighed også pligt til at arbejde aktivt for ligestilling.
Læs: Kønsrelateret reklame
-
Etik og almene samfundshensyn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager om markedsføring eller forretningskoncepter, som er i strid med etik og almene samfundshensyn og dermed markedsføringslovens § 3 om god skik.
Læs: Etik og almene samfundshensyn
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden indskærper regler om vildledende markedsføring over for Falck
To forskellige udsagn på Falcks hjemmeside har været vildledende, så forbrugere har kunnet tro, at de kunne købe et sundhedsabonnement og få adgang til hurtig og billig psykologhjælp, selvom de led af angst eller depression. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som nu indskærper reglerne om vildledende markedsføring over for Falck.
Læs mere
-
International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring
Forbrugerombudsmanden har sammen med øvrige myndigheder i det internationale netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN) opfordret flybranchen til at gennemgå branchens grønne markedsføring. Forbrugerne skal kunne gennemskue flyselskabernes indsats for at nedbringe CO2-udledning.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringslovens vildledningsforbud over for Velkommen
Elselskabet Velkommen gav ikke forbrugerne klare og forståelige oplysninger om sin elpris. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor indskærper markedsføringslovens vildledningsforbud over for Velkommen.
Læs mere