Emne
God skik
Virksomheder skal overholde god skik. De skal med andre ord respektere de til enhver tid almindeligt accepterede normer for ordentlighed i erhvervslivet eller inden for en branche.
-
Uberettiget brug af personer til markedsføring
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med uberettiget brug af personer til markedsføring
Læs: Uberettiget brug af personer til markedsføring
-
Brug af CPR-oplysninger mv.
Virksomheder må under særlige omstændigheder bede dig oplyse dit CPR-nummer. Læs mere om brug af CPR-oplysninger mv. herunder.
Læs: Brug af CPR-oplysninger mv.
-
Kønsrelateret reklame
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringslovens regler om god skik og har som offentlig myndighed også pligt til at arbejde aktivt for ligestilling.
Læs: Kønsrelateret reklame
-
Etik og almene samfundshensyn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager om markedsføring eller forretningskoncepter, som er i strid med etik og almene samfundshensyn og dermed markedsføringslovens § 3 om god skik.
Læs: Etik og almene samfundshensyn
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Landsretten idømmer influent bøde på 30.000 kroner for skjult reklame
Østre Landsret har – i overensstemmelse med byrettens dom – dømt en influent for at have overtrådt forbuddet mod skjult reklame i en række opslag på Instagram og Facebook. Landsretten nedsætter bøden til 30.000 kroner.
Læs mere
-
L’easy og Resurs Bank opgiver retssager mod overgældsatte forbrugere
L’easy har opgivet en retssag mod en forbruger, der ikke kunne betale ydelserne på sine lån, og Resurs Bank har indgået forlig i en tilsvarende retssag. Forbrugerombudsmanden var indtrådt i begge sager på forbrugernes side og gjorde gældende, at låneaftalerne var ugyldige, fordi de havde medført eller forværret de to forbrugeres overgældsætning. Det ville den lovpligtige kreditværdighedsvurdering efter Forbrugerombudsmandens opfattelse have vist.
Læs mere
-
Bøder og frifindelser i sag om ulovligt telefonsalg
To telemarketingvirksomheder, som har medvirket til overtrædelse af forbuddet mod uanmodet telefonsalg og vildledning, er idømt bøder på i alt 1,1 millioner kroner. Elselskabet Velkommen, hvis produkter telemarketingselskaberne ringede ud for at sælge, er derimod blevet frifundet for det ulovlige telefonsalg. De er dog blevet idømt en bøde på 5.000 kroner for vildledende udsagn på Trustpilot.
Læs mere