Emne
God skik
Virksomheder skal overholde god skik. De skal med andre ord respektere de til enhver tid almindeligt accepterede normer for ordentlighed i erhvervslivet eller inden for en branche.
-
Uberettiget brug af personer til markedsføring
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med uberettiget brug af personer til markedsføring
Læs: Uberettiget brug af personer til markedsføring
-
Brug af CPR-oplysninger mv.
Virksomheder må under særlige omstændigheder bede dig oplyse dit CPR-nummer. Læs mere om brug af CPR-oplysninger mv. herunder.
Læs: Brug af CPR-oplysninger mv.
-
Kønsrelateret reklame
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringslovens regler om god skik og har som offentlig myndighed også pligt til at arbejde aktivt for ligestilling.
Læs: Kønsrelateret reklame
-
Etik og almene samfundshensyn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager om markedsføring eller forretningskoncepter, som er i strid med etik og almene samfundshensyn og dermed markedsføringslovens § 3 om god skik.
Læs: Etik og almene samfundshensyn
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Verdo Trading betaler bøde på 3,5 millioner kroner for vildledende udsagn om CO2-neutralitet og bæredygtighed
Verdo Trading har accepteret at betale om en bøde på 3,5 millioner kroner for greenwashing. Verdo Trading blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre træpiller med udsagn om CO2-neutralitet og bæredygtighed.
Læs mere
-
Forbrugere snydes stadig i stort omfang af danskklingende netbutikker
Forbrugerombudsmanden modtager fortsat mange klager fra forbrugere over udenlandske netbutikker med danskklingende navne, der ikke leverer de varer, som de reklamerer med.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne over for influent
En influent, der laver indhold om naturen til børn og unge under 18 år, har smagt på giftige svampe, bær og planter i videoer på YouTube og TikTok. Forbrugerombudsmanden vurderer, at influenten har overtrådt markedsføringsloven.
Læs mere