Emne
God skik
Virksomheder skal overholde god skik. De skal med andre ord respektere de til enhver tid almindeligt accepterede normer for ordentlighed i erhvervslivet eller inden for en branche.
-
Uberettiget brug af personer til markedsføring
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med uberettiget brug af personer til markedsføring
Læs: Uberettiget brug af personer til markedsføring
-
Brug af CPR-oplysninger mv.
Virksomheder må under særlige omstændigheder bede dig oplyse dit CPR-nummer. Læs mere om brug af CPR-oplysninger mv. herunder.
Læs: Brug af CPR-oplysninger mv.
-
Kønsrelateret reklame
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringslovens regler om god skik og har som offentlig myndighed også pligt til at arbejde aktivt for ligestilling.
Læs: Kønsrelateret reklame
-
Etik og almene samfundshensyn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager om markedsføring eller forretningskoncepter, som er i strid med etik og almene samfundshensyn og dermed markedsføringslovens § 3 om god skik.
Læs: Etik og almene samfundshensyn
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Ny aftale skal styrke indsatsen mod spilvirksomheders markedsføring
I en ny aftale mellem Forbrugerombudsmanden, Spillemyndigheden og Spilreklamenævnet vil myndighederne og nævnet koordinere deres indsats, når de skal gribe ind over for spilvirksomheders ulovlige markedsføring af spil i Danmark.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden frifundet i erstatningssag
Sø- og Handelsretten har afgjort, at Forbrugerombudsmanden ikke skal betale erstatning til Luxstyle ApS og Datoselskabet af 1. marts 2018 (tidligere Lux International Sales ApS). Selskaberne havde krævet erstatning, som følge af at Forbrugerombudsmanden havde offentliggjort en pressemeddelelse om politianmeldelse af selskaberne.
Læs mere
-
Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring
Jysk A/S har vedtaget en bøde på 200.000 kroner for at have markedsført vildledende priser på en dyne og en seng i 2017 og 2021. Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt virksomheden for i de to tilfælde at få tilbuddene til at fremstå mere fordelagtige end de reelt var.
Læs mere