Emne
God skik
Virksomheder skal overholde god skik. De skal med andre ord respektere de til enhver tid almindeligt accepterede normer for ordentlighed i erhvervslivet eller inden for en branche.
-
Uberettiget brug af personer til markedsføring
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med uberettiget brug af personer til markedsføring
Læs: Uberettiget brug af personer til markedsføring
-
Brug af CPR-oplysninger mv.
Virksomheder må under særlige omstændigheder bede dig oplyse dit CPR-nummer. Læs mere om brug af CPR-oplysninger mv. herunder.
Læs: Brug af CPR-oplysninger mv.
-
Kønsrelateret reklame
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringslovens regler om god skik og har som offentlig myndighed også pligt til at arbejde aktivt for ligestilling.
Læs: Kønsrelateret reklame
-
Etik og almene samfundshensyn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager om markedsføring eller forretningskoncepter, som er i strid med etik og almene samfundshensyn og dermed markedsføringslovens § 3 om god skik.
Læs: Etik og almene samfundshensyn
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden politianmelder Ikano Bank for vildledende markedsføring
Ikano Bank har i breve til en række kunder skrevet, at kunderne kunne få udbetalt det beløb, de havde ”til rådighed” på deres IKEA Shoppingkort til deres NemKonto. Ikano Bank oplyste dog ikke, at der reelt var tale om et lån, og at der var omkostninger forbundet med at benytte sig af muligheden.
Læs mere
-
Grøn Elforsyning betaler bøde på 700.000 kroner for ulovligt telefonsalg og vildledning af forbrugerne
Virksomheden har accepteret en bøde på 700.000 kroner for at have ringet til flere forbrugere uden samtykke og vildledt en række forbrugere under samtalerne.
Læs mere
-
Nyt myndighedssamarbejde styrker indsatsen omkring finfluencere og pyramidespil
Fire offentlige myndigheder går sammen om at sikre, at oplysninger om mulige ulovlige aktiviteter blandt finfluencere kan udveksles hurtigere på tværs af myndighederne. Dermed kan myndighederne hurtigere standse eventuelle ulovlige aktiviteter, når de konstaterer dem, og forbrugerne får en bedre beskyttelse.
Læs mere