Øvrige nyheder
Forbrugerombudsmanden politianmelder ILVA for omfattende overtrædelser
Forbrugerombudsmanden vurderer, at møbelkæden ILVA A/S 29 gange har overtrådt prismærkningsbekendtgørelsen og markedsføringslovens forbud mod vildledning. ILVA angav en tilbudspris og en normalpris på en række varer, hvor den oplyste normalpris ikke var den laveste pris, varen havde haft de forudgående 30 dage, eller hvor varerne var på tilbud så længe, at det ikke længere kunne kaldes et tilbud. Derfor har Forbrugerombudsmanden nu politianmeldt virksomheden.
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt ILVA for i 29 tilfælde at have lavet vildledende markedsføring og for at have overtrådt prismærkningsbekendtgørelsen.
Forbrugerombudsmanden blev i forbindelse med sit tilsynsarbejde opmærksom på ILVAs prismarkedsføring, og påbegyndte overvågning af priserne på en række af ILVAs varer i en længere periode fra 2024 til 2025. Under overvågningen konstaterede Forbrugerombudsmanden, at en række varer var på tilbud i lange perioder. For eksempel var en spisebordsstol i en periode på 112 dage nedsat i 72 dage. Et andet eksempel var en sofa, som var nedsat i 42 ud af 84 dage.
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at når produkter markedsføres til en nedsat pris i så lange perioder, som det har været tilfældet i den pågældende sag, bliver den oplyste “normalpris” mere teoretisk end faktisk, og ”tilbudsprisen” må derfor anses for reelt at være produkternes egentlige ”normalpris”. De oplyste normalpriser har derfor efter Forbrugerombudsmandens vurdering været egnet til at vildlede forbrugerne om produkternes reelle ”normalpris”, og har dermed fået tilbuddene til at fremstå bedre, end de reelt var.
Ifølge prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a, skal erhvervsdrivende i deres tilbud endvidere beregne besparelser ud fra den laveste pris i de seneste 30 dage forud for tilbuddets begyndelse.
Forbrugerombudsmanden konstaterede på baggrund af overvågningen, at ILVA i mange tilfælde ikke beregnede de angivne besparelser ud fra den laveste pris i de seneste 30 dage forud for tilbuddet. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at ILVA også har overtrådt prismærkningsbekendtgørelsen.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
Det er en omfattende sag, hvor ILVA i den periode, vi overvågede prisen på en række af virksomhedens produkter, ikke overholdt reglerne i markedsføringsloven og prismærkningsbekendtgørelsen. Forbrugerne har derfor efter vores vurdering fået et fejlagtigt indtryk af, at tilbuddene var bedre end de reelt var.
Lovgivningen på området:
Markedsføringsloven
Markedsføringslovens §§ 5 og 6 fastslår, at erhvervsdrivende ikke må vildlede forbrugerne.
Erhvervsdrivendes markedsføring må efter markedsføringslovens § 5, stk. 1, ikke indeholde urigtige oplysninger. Det følger også af § 5, stk. 1, at faktuelt korrekte oplysninger ikke må fremstilles på en vildledende måde. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en annonce giver forbrugere indtryk af, at der er særlige fordele knyttet til produktet, men hvor en nærmere gennemlæsning af annoncen viser, at dette ikke er tilfældet. Ifølge § 5, stk. 2, nr. 5, kan vildledning efter bestemmelsens stk. 1 bl.a. relatere sig til særlig prismæssigfordele, hvilket bl.a. omfatter førpriser, rabatter og tilbud mv.
Efter markedsføringslovens § 6, stk. 1, må en erhvervsdrivende ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger, eller i øvrigt præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. En erhvervsdrivende skal således give alle væsentlige oplysninger på en klar, forståelig, utvetydig og i sammenhængen hensigtsmæssig måde.
Prismærkningsbekendtgørelsen
Det følger af prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a, stk. 1, at enhver meddelelse om prisnedsættelser med sammenligning med egen tidligere pris skal angive varens normalpris. Som normalpris anses den laveste pris, som den erhvervsdrivende har anvendt for varen i en periode på mindst 30 dage forud for prisnedsættelsen.
Formålet med denne referenceperiode på mindst 30 dage er at forhindre erhvervsdrivende i at manipulere med priser og frembyde falske prisnedsættelser ved f.eks. at hæve prisen i en kort periode for efterfølgende at sænke den for derved at præsentere den som en (betydelig) prisnedsættelse, der vildleder forbrugerne.
Pressekontakt:
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.