Alle emner
Uanmodede henvendelser
Virksomheder skal følge særlige regler, hvis de gerne vil i kontakt med forbrugere eller andre virksomheder via fx mail, sms eller telefonopkald. De relevante regler afhænger af, hvordan kontakten sker, og hvem virksomheden kontakter.
-
Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam”
Spam er SMS’er, e-mails eller andre former for elektroniske meddelelser, som en erhvervsdrivende har sendt til nogen, der ikke har bedt om dem.
Læs: Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam”
-
Telefonsalg
Salg over telefonen til forbrugere er næsten altid ulovligt. Telefonsalg af bøger, aviser og nogle typer abonnementer, bl.a. på sygetransport, er dog som udgangspunkt lovligt.
Læs: Telefonsalg
-
Nej tak
Med Nej tak-ordningerne kan forbrugere og virksomheder sige nej tak til at modtage reklamer og ugeaviser. Nej tak-ordningerne kan beskytte mod uønsket post uden påført navn.
Læs: Nej tak
-
Dørsalg
Forbrugerombudsmanden behandler også klager, der vedrører ulovligt dørsalg.
Læs: Dørsalg
-
Reklamer med navn
Det er lovligt at sende reklamer, breve og andre former for post, der er sendt med navn og adresse på, til forbrugere såvel som til virksomheder. Det er dog ulovligt, hvis forbrugeren har frabedt sig denne form for direkte markedsføring
Læs: Reklamer med navn
-
Robinsonlisten
Når en privatperson eller enkeltmandsvirksomhed er tilmeldt Robinsonlisten, gælder der særligt skærpede regler for, hvordan virksomheden må henvende sig for at sælge sine varer.
Læs: Robinsonlisten
-
Brug af konkurrencer
Hvis en virksomhed benytter en konkurrence eller lignende som incitament for at opnå forbrugerens samtykke til modtagelse af markedsføring, må konkurrencen ikke overskygge, sløre eller skjule for forbrugeren, at formålet er at indhente et samtykke
Læs: Brug af konkurrencer på nettet
-
Indhentelse af samtykke
For at kunne henvende sig lovligt til en forbruger eller andre for at sælge sine varer eller markedsføre sig, skal virksomheder have modtagerens samtykke, dvs. deres godkendelse til, at virksomheden henvender sig.
Læs: Indhentelse af samtykke
-
Affililate markedsføring
Affiliate markedsføring er en internetbaseret markedsføringsmetode, der går ud på at samarbejde om markedsføring.
Læs: Affililate markedsføring
Uanmodede henvendelser
Hvornår må en erhvervsdrivende henvende sig til forbrugere, erhvervsdrivende og offentlige myndigheder med henblik på direkte markedsføring? Det kan du læse mere om i vores guide om direkte markedsføring.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Mærker uden indhold vildleder forbrugerne
Virksomheden makeitmedia ApS har markedsført og solgt mærker til mindst 97 hjemmesider, selvom der ikke var kriterier for anvendelse af mærkerne. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at makeitmedia har medvirket til at overtræde vildledningsforbuddet, ved at mærkerne blev anvendt på hjemmesider henvendt til forbrugere.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group for vildledende bæredygtighedsudsagn om Nettos ØGO-mærke
Salling Group A/S, der står bag butikskæden Netto, har markedsført Nettos egen serie af økologiske produkter ”ØGO” som værende det fjerde mest bæredygtige mærke i Danmark. Men bæredygtighedsudsagnet var baseret på en kåring fra en privat forbrugerundersøgelse og dermed kun et udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt Salling Group for vildledende markedsføring.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2024: Stor arbejdsindsats på det grønne område
Forbrugerombudsmanden offentliggør i dag sin årsberetning for 2024. Særligt det grønne område har budt på mange opgaver til Forbrugerombudsmandens sekretariat både med vejledning, rådgivning og håndhævelse.
Læs mere