Alle emner
Uanmodede henvendelser
Virksomheder skal følge særlige regler, hvis de gerne vil i kontakt med forbrugere eller andre virksomheder via fx mail, sms eller telefonopkald. De relevante regler afhænger af, hvordan kontakten sker, og hvem virksomheden kontakter.
-
Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam”
Spam er SMS’er, e-mails eller andre former for elektroniske meddelelser, som en erhvervsdrivende har sendt til nogen, der ikke har bedt om dem.
Læs: Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam”
-
Telefonsalg
Salg over telefonen til forbrugere er næsten altid ulovligt. Telefonsalg af bøger, aviser og nogle typer abonnementer, bl.a. på sygetransport, er dog som udgangspunkt lovligt.
Læs: Telefonsalg
-
Nej tak
Med Nej tak-ordningerne kan forbrugere og virksomheder sige nej tak til at modtage reklamer og ugeaviser. Nej tak-ordningerne kan beskytte mod uønsket post uden påført navn.
Læs: Nej tak
-
Dørsalg
Forbrugerombudsmanden behandler også klager, der vedrører ulovligt dørsalg.
Læs: Dørsalg
-
Reklamer med navn
Det er lovligt at sende reklamer, breve og andre former for post, der er sendt med navn og adresse på, til forbrugere såvel som til virksomheder. Det er dog ulovligt, hvis forbrugeren har frabedt sig denne form for direkte markedsføring
Læs: Reklamer med navn
-
Robinsonlisten
Når en privatperson eller enkeltmandsvirksomhed er tilmeldt Robinsonlisten, gælder der særligt skærpede regler for, hvordan virksomheden må henvende sig for at sælge sine varer.
Læs: Robinsonlisten
-
Brug af konkurrencer
Hvis en virksomhed benytter en konkurrence eller lignende som incitament for at opnå forbrugerens samtykke til modtagelse af markedsføring, må konkurrencen ikke overskygge, sløre eller skjule for forbrugeren, at formålet er at indhente et samtykke
Læs: Brug af konkurrencer på nettet
-
Indhentelse af samtykke
For at kunne henvende sig lovligt til en forbruger eller andre for at sælge sine varer eller markedsføre sig, skal virksomheder have modtagerens samtykke, dvs. deres godkendelse til, at virksomheden henvender sig.
Læs: Indhentelse af samtykke
-
Affililate markedsføring
Affiliate markedsføring er en internetbaseret markedsføringsmetode, der går ud på at samarbejde om markedsføring.
Læs: Affililate markedsføring
Uanmodede henvendelser
Hvornår må en erhvervsdrivende henvende sig til forbrugere, erhvervsdrivende og offentlige myndigheder med henblik på direkte markedsføring? Det kan du læse mere om i vores guide om direkte markedsføring.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Parkeringsvilkår skal skiltes klart og tydeligt
Det er vildledning af forbrugerne, når parkeringsselskabet Q-Park ikke skilter tydeligt med vilkårene for at parkere på et privat parkeringsareal. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som nu indskærper reglerne om vildledende markedsføring overfor Q-Park.
Læs mere
-
Verisure betaler bøde for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring
Alarmselskabet Verisure A/S har accepteret en bøde på 635.000 kroner for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring. Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden tilbage i 2021 for adskillige gange at have ringet til en lang række forbrugere og erhvervsdrivende i 2019-2021, som ikke havde givet samtykke til det. Desuden har Verisure i 2017-2020 annonceret med vildledende oplysninger og tilbudt en ”gratis” alarmtest med henblik på salg.
Læs mere
-
COOP og 365discount betaler bøder på i alt 400.000 kroner for ikke at skjule tobaksprodukter i deres supermarkeder
365discount A/S og COOP Danmark A/S har begge vedtaget bøder på 200.000 kroner for at have haft tobaksvarer og tobakssurrogater anbragt synligt i flere butikker. Forbrugerombudsmanden har otte gange konstateret, at SuperBrugsen og 365discount har overtrådt udstillingsforbuddet ved ikke at dække tobaksvarer og -surrogater til.
Læs mere