Alle emner
Uanmodede henvendelser
Virksomheder skal følge særlige regler, hvis de gerne vil i kontakt med forbrugere eller andre virksomheder via fx mail, sms eller telefonopkald. De relevante regler afhænger af, hvordan kontakten sker, og hvem virksomheden kontakter.
- 
                        
                            Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam”Spam er SMS’er, e-mails eller andre former for elektroniske meddelelser, som en erhvervsdrivende har sendt til nogen, der ikke har bedt om dem. Læs: Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam” 
- 
                        
                            TelefonsalgSalg over telefonen til forbrugere er næsten altid ulovligt. Telefonsalg af bøger, aviser og nogle typer abonnementer, bl.a. på sygetransport, er dog som udgangspunkt lovligt. Læs: Telefonsalg 
- 
                        
                            Nej takMed Nej tak-ordningerne kan forbrugere og virksomheder sige nej tak til at modtage reklamer og ugeaviser. Nej tak-ordningerne kan beskytte mod uønsket post uden påført navn. Læs: Nej tak 
- 
                        
                            DørsalgForbrugerombudsmanden behandler også klager, der vedrører ulovligt dørsalg. Læs: Dørsalg 
- 
                        
                            Reklamer med navnDet er lovligt at sende reklamer, breve og andre former for post, der er sendt med navn og adresse på, til forbrugere såvel som til virksomheder. Det er dog ulovligt, hvis forbrugeren har frabedt sig denne form for direkte markedsføring Læs: Reklamer med navn 
- 
                        
                            RobinsonlistenNår en privatperson eller enkeltmandsvirksomhed er tilmeldt Robinsonlisten, gælder der særligt skærpede regler for, hvordan virksomheden må henvende sig for at sælge sine varer. Læs: Robinsonlisten 
- 
                        
                            Brug af konkurrencerHvis en virksomhed benytter en konkurrence eller lignende som incitament for at opnå forbrugerens samtykke til modtagelse af markedsføring, må konkurrencen ikke overskygge, sløre eller skjule for forbrugeren, at formålet er at indhente et samtykke Læs: Brug af konkurrencer på nettet 
- 
                        
                            Indhentelse af samtykkeFor at kunne henvende sig lovligt til en forbruger eller andre for at sælge sine varer eller markedsføre sig, skal virksomheder have modtagerens samtykke, dvs. deres godkendelse til, at virksomheden henvender sig. Læs: Indhentelse af samtykke 
- 
                        
                            Affililate markedsføringAffiliate markedsføring er en internetbaseret markedsføringsmetode, der går ud på at samarbejde om markedsføring. Læs: Affililate markedsføring 
Uanmodede henvendelser
Hvornår må en erhvervsdrivende henvende sig til forbrugere, erhvervsdrivende og offentlige myndigheder med henblik på direkte markedsføring? Det kan du læse mere om i vores guide om direkte markedsføring.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser- 
                
                    Netbutik idømt en bøde på 400.000 kroner for skjulte abonnementerVirksomheden Plus Global ApS er blevet idømt en bøde på 400.000 kroner for at have vildledt forbrugere om abonnementer på netbutikken plusshop.dk. Virksomheden blev dog frifundet for en del af gerningsperioden, og Forbrugerombudsmanden har derfor valgt at søge om tilladelse til at anke sagen til landsretten. Læs mere 
- 
                
                    Indskærpelse til Neste for markedsføring af brændstof med vildledende udsagn om bæredygtighedBrændstofproducenten Neste har i september 2023 i en annonce markedsført et dieselprodukt med udsagn om ”90 % mere bæredygtig på 5 minutter” og ”bæredygtigt brændstof”. Forbrugerombudsmanden vurderer, at annoncen var vildledende i strid med markedsføringsloven. Læs mere 
- 
                
                    Netbutik idømt en bøde på 400.000 kroner for skjulte abonnementerVirksomheden HappyHello A/S er blevet dømt for vildledende markedsføring på netbutikken Littlehappy.dk. Netbutikken solgte bl.a. legetøj og børnebøger til fordelagtige priser uden tydeligt at gøre opmærksom på, at kunderne ved at købe varerne automatisk blev tilmeldt et løbende abonnement. HappyHello A/S er blevet idømt en bøde på 400.000 kroner, men har valgt at anke dommen til landsretten. Læs mere 
