Øvrige nyheder

Dom: Hus og Have Avisen skal betale bøde på 150.000 kroner for skjulte annoncer

Hus og Have Avisen skal betale en bøde på 150.000 kroner for ikke at have markeret en række omtaler tydeligt som annoncer, hvorved omtalerne fremstod som redaktionelt indhold. Dommen understreger, at kommercielt og redaktionelt indhold skal holdes skarpt adskilt.

Retten i Lyngby har idømt Hus og Have Avisen ApS en bøde på 150.000 kroner for i 10 onlineudgivelser af avisen i perioden august 2021 til september 2022 at have bragt i alt 74 omtaler af kosttilskud fra en bestemt producent, uden at de tydeligt fremstod som annoncer. Producenten bag kosttilskuddet har samtidig betalt for annoncer i de samme aviser, og disse annoncer har været markeret som annoncer. 

Selvom Hus & Have Avisen ikke havde indgået en aftale med producenten om de pågældende omtaler, og selvom der ikke var betalt for dem, slår retten fast, at der var en kommerciel hensigt med omtalerne. 

Retten lægger vægt på, at producenten har stået for cirka 10-15 pct. af avisens samlede omsætning, hvorfor der er en åbenbar kommerciel relation mellem avisen og producenten. Retten lægger også vægt på, at omtalerne reelt er reklamer, idet de er opbygget på tilsvarende måde som faktiske annoncer i avisen for produkter fra samme producent, samt at der ikke fremgår en journalist, og at omtalerne af produkterne indeholder billeder og kontaktoplysninger til producenten. 

Retten finder derfor, at forbuddet mod skjult reklame er overtrådt, idet omtalerne ikke var tydeligt markeret som annoncer og dermed fremstod som redaktionelt indhold.

Hus og Have Avisen er et massemedie omfattet af medieansvarslovens § 1, nr. 3, og har skrevet omtalerne omfattet af sagen, og der var derfor rejst tiltale efter medieansvarslovens § 27.


Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler: 

Dommen slår fast, at redaktionelle medier ikke ukritisk kan bringe både annoncer og redaktionelle omtaler af samme virksomhed. I dette tilfælde vurderede retten, at der var en kommerciel relation mellem avisen og kosttilskudsproducenten, og i sådanne tilfælde skal alle omtaler markeres som reklame – også dem, der ikke er betalt for.” ”Med dommen understreges det, at kommercielt og redaktionelt indhold skal holdes skarpt adskilt, og at det redaktionelle ansvar for at drive og udgive et medie skal tages alvorligt.

 

Lovgrundlag:

Det følger af § 6, stk. 4, at en erhvervsdrivende klart skal oplyse om den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. Det betyder, at skjult reklame og andre skjulte kommercielle hensigter er forbudt. 

Reklame og andre kommercielle hensigter skal derfor tydeligt markeres som sådan, medmindre det allerede fremgår tydeligt af sammenhængen, at der er en kommerciel hensigt bag. Det afgørende er, at læserne er klar over, at der er en kommerciel hensigt bag f.eks. en omtale, inden eller i forbindelse med de ser denne.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med § 6, stk. 4, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugere til at træffe en beslutning, som de ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Det følger af medieansvarslovens § 27, stk. 1, at den, der har ladet en annonce indrykke, er ansvarlig for indholdet heraf efter lovgivningens almindelige regler. Det samme gælder den, der har bistået hermed.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.