Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Invitation til informationsmøde målrettet influenter
Forbrugerombudsmanden inviterer influenter og deres bureauer til informationsmøde i København 25. november 2024. På mødet vil Forbrugerombudsmanden gennemgå de regler i markedsføringsloven, som influenter skal være opmærksomme på, når de laver opslag på sociale medier. Arrangementet er gratis, men kræver tilmelding.
Læs mere
-
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskabet APCOA Danmark A/S (Europark) skal kunne bevise, at de enkelte rykkerbreve faktisk er kommet frem til forbrugeren. Ellers har selskabet ikke ret til at opkræve eller fastholde krav om betaling af rykkergebyrer og inkassoomkostninger for at sende brevene. Forbrugerombudsmanden har fået tilladelse til at indtræde i to retssager til støtte for forbrugere, der er blevet sagsøgt af Europark.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden offentliggør anbefalinger til virksomheder om miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmanden har offentliggjort nye anbefalinger til markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed. De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens kvikguide om miljømarkedsføring.
Læs mere