Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Dom: Syncon International får medhold i sag om juridisk rådgivning
Københavns Byret har vurderet, at Syncon International ApS, der bistår forbrugere med at modtage kompensation for aflyste og forsinkede fly, ikke ”i overvejende grad” yder juridisk rådgivning. Virksomheden, der var politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, blev således af byretten ikke anset for omfattet af lov om juridisk rådgivning. Sagen vil blive søgt indbragt for landsretten.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Alt indhold, som influenter lægger på sociale medier, skal overholde markedsføringsloven, uanset om det er reklame eller ej. Og hvis en influent særligt henvender sig til børn og unge, må influenten ikke lægge indhold ud, som indeholder alkohol, energidrikke eller beskriver farlige situationer eller situationer som tilsidesætter almindelig sikkerhed. Det vurderer Forbrugerombudsmanden på baggrund af sager mod en række influenter, hvoraf nogle politianmeldes.
Læs mere
-
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
Retten i Roskilde har afgjort, at virksomheden Fialipo ApS skal betale en bøde på 125.000 kroner og samtidig have konfiskeret sin fortjeneste på 324.000 kroner for at have vildledt forbrugerne om abonnementer på netbutikken Fialipo.dk. Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden efter at have modtaget klager fra en række forbrugere.
Læs mere