Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden politianmelder Ikano Bank for vildledende markedsføring
Ikano Bank har i breve til en række kunder skrevet, at kunderne kunne få udbetalt det beløb, de havde ”til rådighed” på deres IKEA Shoppingkort til deres NemKonto. Ikano Bank oplyste dog ikke, at der reelt var tale om et lån, og at der var omkostninger forbundet med at benytte sig af muligheden.
Læs mere
-
Grøn Elforsyning betaler bøde på 700.000 kroner for ulovligt telefonsalg og vildledning af forbrugerne
Virksomheden har accepteret en bøde på 700.000 kroner for at have ringet til flere forbrugere uden samtykke og vildledt en række forbrugere under samtalerne.
Læs mere
-
Nyt myndighedssamarbejde styrker indsatsen omkring finfluencere og pyramidespil
Fire offentlige myndigheder går sammen om at sikre, at oplysninger om mulige ulovlige aktiviteter blandt finfluencere kan udveksles hurtigere på tværs af myndighederne. Dermed kan myndighederne hurtigere standse eventuelle ulovlige aktiviteter, når de konstaterer dem, og forbrugerne får en bedre beskyttelse.
Læs mere