Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringslovens vildledningsforbud over for Velkommen
Elselskabet Velkommen gav ikke forbrugerne klare og forståelige oplysninger om sin elpris. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor indskærper markedsføringslovens vildledningsforbud over for Velkommen.
Læs mere
-
Andel Energi oplyste ikke forbrugere klart og forståeligt om variabelt pristillæg
Forbrugerombudsmanden har indskærpet markedsføringslovens vildledningsforbud over for Andel Energi, fordi Andel Energi ikke har givet forbrugere klare og forståelige oplysninger om, at et omkostningstillæg i elprisen var variabelt.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden og forbrugerbeskyttende myndigheder i andre lande opfordrer mode- og tekstilindustrien til at gennemgå grøn markedsføring
Sammen med andre medlemmer af det internationale netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN) sætter Forbrugerombudsmanden nu fokus på mode- og tekstilindustriens grønne markedsføring. Virksomheder i industrien opfordres til at gennemgå deres markedsføring og sikre, at de grønne påstande lever op til de forbrugerbeskyttende regler.
Læs mere