Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Kom til Forbrugerombudsmandens informationsmøder i maj
Forbrugerombudsmanden inviterer til informationsmøder i Aalborg, Odense, Aarhus og København, hvor emnerne vil være markedsføring med miljøudsagn, prismarkedsføring, parkering og forbrugerkreditaftaler. Arrangementerne er gratis og finder sted i maj 2025.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne for beregning af ÅOP overfor NordCredit
NordCredit oplyste i sin markedsføring, at deres lån havde årlige omkostninger i procent (ÅOP) på 24,97 procent. Forbrugerombudsmandens beregninger viste, at ÅOP for et lån på 5.000 kroner i virkeligheden var 91,5 procent, hvis forbrugeren havde tilvalgt straksudbetaling af lånebeløbet. NordCredit har dermed overtrådt kreditaftaleloven og lov om forbrugslånsvirksomhed samt handlet i strid med god markedsføringsskik.
Læs mere
-
Elselskaber og detailhandlere skal være varsomme med samarbejder om at tilbyde elaftaler i detailbutikker
Forbrugerombudsmanden har i en række sager haft anledning til at vurdere lovligheden af en særlig samarbejdsmodel mellem elselskaber og detailhandlere. Samarbejdsmodellen indebærer, at forbrugere bliver tilbudt en elaftale med et elselskab i forbindelse med forbrugernes køb af andre produkter i detailbutikker. Forbrugerombudsmanden har konstateret, at samarbejdsmodellen gør det vanskeligt at overholde forbrugerbeskyttende lovgivning.
Læs mere