Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
BMW Danmark betaler bøde på 3 millioner kroner for vildledende miljøudsagn
BMW Danmark har accepteret at betale en bøde på 3 millioner kroner for vildledende markedsføring. BMW Danmark blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden efter blandt andet at have anvendt udsagnet ”Verdens mest bæredygtige bilproducent” i markedsføringen.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder forhandlere af e-cigaretter for at overtræde reklameforbuddet
Det er forbudt at reklamere for elektroniske cigaretter og tilbehør. To forhandlere af e-cigaretter, Prodamp og Esug, er derfor blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at reklamere blandt andet ved hjælp af såkaldt ”linkbuilding”.
Læs mere
-
Medlemmer af Kongehuset misbrugt i markedsføring
Sighs ApS og en enkeltmandsvirksomhed har afbilledet medlemmer af Kongehuset på deres produkter uden tilladelse fra Kongehuset, og dermed overtrådt markedsføringslovens bestemmelse om god skik. Virksomhederne er efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ophørt med salg og markedsføring af produkterne, som var henholdsvis julekugler og plakater.
Læs mere