Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Dom: AYA&IDA får bøde på 140.000 kroner for greenwashing
Retten i Kolding har afgjort, at virksomheden AYA&IDA ApS har vildledt forbrugerne med udsagn om miljø og bæredygtighed i deres markedsføring. AYA&IDA skal betale en bøde på 140.000 kroner for overtrædelserne. Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden for greenwashing i november 2024.
Læs mere
-
Dom: Rekom Group og NightPay får bøder for vildledning på Trustpilot
Københavns Byret har idømt Rekom Group A/S en bøde på 150.000 kr. og datterselskabet NightPay ApS en bøde på 50.000 kr. for at have vildledt forbrugere i brugeranmeldelser på Trustpilot.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder ILVA for omfattende overtrædelser
Forbrugerombudsmanden vurderer, at møbelkæden ILVA A/S 29 gange har overtrådt prismærkningsbekendtgørelsen og markedsføringslovens forbud mod vildledning. ILVA angav en tilbudspris og en normalpris på en række varer, hvor den oplyste normalpris ikke var den laveste pris, varen havde haft de forudgående 30 dage, eller hvor varerne var på tilbud så længe, at det ikke længere kunne kaldes et tilbud. Derfor har Forbrugerombudsmanden nu politianmeldt virksomheden.
Læs mere