Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
- 
                        
                            Skjult reklame - genereltForbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme. Læs: Skjult reklame - generelt 
- 
                        
                            Sociale medierForbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme. Læs: Sociale medier 
- 
                        
                            Trykte medierRedaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel. Læs: Trykte medier 
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser- 
                
                    Netbutik idømt en bøde på 400.000 kroner for skjulte abonnementerVirksomheden Plus Global ApS er blevet idømt en bøde på 400.000 kroner for at have vildledt forbrugere om abonnementer på netbutikken plusshop.dk. Virksomheden blev dog frifundet for en del af gerningsperioden, og Forbrugerombudsmanden har derfor valgt at søge om tilladelse til at anke sagen til landsretten. Læs mere 
- 
                
                    Indskærpelse til Neste for markedsføring af brændstof med vildledende udsagn om bæredygtighedBrændstofproducenten Neste har i september 2023 i en annonce markedsført et dieselprodukt med udsagn om ”90 % mere bæredygtig på 5 minutter” og ”bæredygtigt brændstof”. Forbrugerombudsmanden vurderer, at annoncen var vildledende i strid med markedsføringsloven. Læs mere 
- 
                
                    Netbutik idømt en bøde på 400.000 kroner for skjulte abonnementerVirksomheden HappyHello A/S er blevet dømt for vildledende markedsføring på netbutikken Littlehappy.dk. Netbutikken solgte bl.a. legetøj og børnebøger til fordelagtige priser uden tydeligt at gøre opmærksom på, at kunderne ved at købe varerne automatisk blev tilmeldt et løbende abonnement. HappyHello A/S er blevet idømt en bøde på 400.000 kroner, men har valgt at anke dommen til landsretten. Læs mere 
