Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Fitnesskæde idømt bøde på 600.000 kroner for vildledende markedsføring
Fitnesskæden Arca ApS er blevet idømt en bøde på 600.000 kroner for at have vildledt forbrugere ved ikke tydeligt at have gjort dem opmærksomme på, at de ved at benytte sig af et tilbud om træning også blev tilmeldt et løbende medlemskab. Forbrugerombudsmanden har i en anden sag vedrørende fitnesskæden vurderet, at Arca ApS ikke havde ret til at hæve prisen eller opkræve et energitillæg uden forbrugernes samtykke.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed
Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for at have overtrådt vildledningsforbuddet i markedsføringsloven i en radioreklame. I reklamen anvendte KLM udsagn om bæredygtighed, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse gav forbrugerne et indtryk af, at det medførte større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk medførte.
Læs mere
-
Saphe har anvendt et urimeligt aftalevilkår
Virksomheden Saphe A/S, som sælger trafikalarmer, har anvendt et urimeligt aftalevilkår i deres aftaler med forbrugere. Det vurderer Forbrugerombudsmanden. Saphe har fjernet det urimelige vilkår, efter at Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen.
Læs mere