Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Ny aftale skal styrke indsatsen mod spilvirksomheders markedsføring
I en ny aftale mellem Forbrugerombudsmanden, Spillemyndigheden og Spilreklamenævnet vil myndighederne og nævnet koordinere deres indsats, når de skal gribe ind over for spilvirksomheders ulovlige markedsføring af spil i Danmark.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden frifundet i erstatningssag
Sø- og Handelsretten har afgjort, at Forbrugerombudsmanden ikke skal betale erstatning til Luxstyle ApS og Datoselskabet af 1. marts 2018 (tidligere Lux International Sales ApS). Selskaberne havde krævet erstatning, som følge af at Forbrugerombudsmanden havde offentliggjort en pressemeddelelse om politianmeldelse af selskaberne.
Læs mere
-
Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring
Jysk A/S har vedtaget en bøde på 200.000 kroner for at have markedsført vildledende priser på en dyne og en seng i 2017 og 2021. Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt virksomheden for i de to tilfælde at få tilbuddene til at fremstå mere fordelagtige end de reelt var.
Læs mere