Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden politianmelder vin- og spiritusvirksomhed for greenwashing
Vin- og spiritusvirksomheden Taster Wine A/S benytter mærkater i farven grøn med udsagn om CO2-venlighed på emballagen af vin importeret fra Australien og Chile. Ved fragten er der opnået en CO2-besparelse, men den udgør en mindre del af vinens samlede klimabelastning.
Læs mere
-
Landsretten idømmer influent bøde på 30.000 kroner for skjult reklame
Østre Landsret har – i overensstemmelse med byrettens dom – dømt en influent for at have overtrådt forbuddet mod skjult reklame i en række opslag på Instagram og Facebook. Landsretten nedsætter bøden til 30.000 kroner.
Læs mere
-
L’easy og Resurs Bank opgiver retssager mod overgældsatte forbrugere
L’easy har opgivet en retssag mod en forbruger, der ikke kunne betale ydelserne på sine lån, og Resurs Bank har indgået forlig i en tilsvarende retssag. Forbrugerombudsmanden var indtrådt i begge sager på forbrugernes side og gjorde gældende, at låneaftalerne var ugyldige, fordi de havde medført eller forværret de to forbrugeres overgældsætning. Det ville den lovpligtige kreditværdighedsvurdering efter Forbrugerombudsmandens opfattelse have vist.
Læs mere