Alle emner
Lån
Markedsføring af pengelån er navnlig reguleret i markedsføringsloven. Markedsføringsloven indeholder dels et forbud mod vildledning samt oplysningspligter vedr. lånets omkostninger.
-
Kreditværdighedsvurderinger
Virksomheder, der udbyder pengelån (kreditaftaler) til forbrugere, har pligt til at foretage en kreditværdighedsvurdering af forbrugeren, inden kreditaftalen indgås.
Læs: Kreditværdighedsvurderinger
-
Markedsføring af låneomkostninger
Markedsføringslovens § 18 forpligter virksomheder til at give bestemte oplysninger i deres markedsføring af pengelån (kreditaftaler), hvis markedsføringen indeholder oplysninger om lånets omkostninger.
Læs: Markedsføring af låneomkostninger
-
Kreditomkostningsloft (ÅOP-loft mv.)
I Danmark gælder der et kreditomkostningsloft bestående af tre lofter, der hver især sætter en grænse for, hvor høje omkostninger der kan kræves for lån til forbrugere.
Læs: Kreditomkostningsloft (ÅOP-loft mv.)
-
Urimelige låneaftaler
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, der vedrører urimelige låneaftaler.
Læs: Urimelige låneaftaler
-
Realkreditlån
Realkreditlån er kreditaftaler, der ydes mod pant i fast ejendom (et hus eller en ejerlejlighed).
Læs: Realkreditlån
-
Markedsføring af lån i forbindelse med spil (hasardspil, betting mv.)
Det er forbudt at markedsføre forbrugslånsvirksomheder eller kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere.
Læs: Markedsføring af lån i forbindelse med spil (hasardspil, betting mv.)
-
Kreditkøb
Et kreditkøb er en kreditaftale og derfor omfattet af reglerne i bl.a. markedsføringsloven, kreditaftaleloven og aftaleloven.
Læs: Kreditkøb
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Kom til Forbrugerombudsmandens informationsmøder i maj
Forbrugerombudsmanden inviterer til informationsmøder i Aalborg, Odense, Aarhus og København, hvor emnerne vil være markedsføring med miljøudsagn, prismarkedsføring, parkering og forbrugerkreditaftaler. Arrangementerne er gratis og finder sted i maj 2025.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne for beregning af ÅOP overfor NordCredit
NordCredit oplyste i sin markedsføring, at deres lån havde årlige omkostninger i procent (ÅOP) på 24,97 procent. Forbrugerombudsmandens beregninger viste, at ÅOP for et lån på 5.000 kroner i virkeligheden var 91,5 procent, hvis forbrugeren havde tilvalgt straksudbetaling af lånebeløbet. NordCredit har dermed overtrådt kreditaftaleloven og lov om forbrugslånsvirksomhed samt handlet i strid med god markedsføringsskik.
Læs mere
-
Elselskaber og detailhandlere skal være varsomme med samarbejder om at tilbyde elaftaler i detailbutikker
Forbrugerombudsmanden har i en række sager haft anledning til at vurdere lovligheden af en særlig samarbejdsmodel mellem elselskaber og detailhandlere. Samarbejdsmodellen indebærer, at forbrugere bliver tilbudt en elaftale med et elselskab i forbindelse med forbrugernes køb af andre produkter i detailbutikker. Forbrugerombudsmanden har konstateret, at samarbejdsmodellen gør det vanskeligt at overholde forbrugerbeskyttende lovgivning.
Læs mere