Alle emner
Lån
Markedsføring af pengelån er navnlig reguleret i markedsføringsloven. Markedsføringsloven indeholder dels et forbud mod vildledning samt oplysningspligter vedr. lånets omkostninger.
-
Kreditværdighedsvurderinger
Virksomheder, der udbyder pengelån (kreditaftaler) til forbrugere, har pligt til at foretage en kreditværdighedsvurdering af forbrugeren, inden kreditaftalen indgås.
Læs: Kreditværdighedsvurderinger
-
Markedsføring af låneomkostninger
Markedsføringslovens § 18 forpligter virksomheder til at give bestemte oplysninger i deres markedsføring af pengelån (kreditaftaler), hvis markedsføringen indeholder oplysninger om lånets omkostninger.
Læs: Markedsføring af låneomkostninger
-
Kreditomkostningsloft (ÅOP-loft mv.)
I Danmark gælder der et kreditomkostningsloft bestående af tre lofter, der hver især sætter en grænse for, hvor høje omkostninger der kan kræves for lån til forbrugere.
Læs: Kreditomkostningsloft (ÅOP-loft mv.)
-
Urimelige låneaftaler
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, der vedrører urimelige låneaftaler.
Læs: Urimelige låneaftaler
-
Realkreditlån
Realkreditlån er kreditaftaler, der ydes mod pant i fast ejendom (et hus eller en ejerlejlighed).
Læs: Realkreditlån
-
Markedsføring af lån i forbindelse med spil (hasardspil, betting mv.)
Det er forbudt at markedsføre forbrugslånsvirksomheder eller kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere.
Læs: Markedsføring af lån i forbindelse med spil (hasardspil, betting mv.)
-
Kreditkøb
Et kreditkøb er en kreditaftale og derfor omfattet af reglerne i bl.a. markedsføringsloven, kreditaftaleloven og aftaleloven.
Læs: Kreditkøb
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Invitation til informationsmøde målrettet influenter
Forbrugerombudsmanden inviterer influenter og deres bureauer til informationsmøde i København 25. november 2024. På mødet vil Forbrugerombudsmanden gennemgå de regler i markedsføringsloven, som influenter skal være opmærksomme på, når de laver opslag på sociale medier. Arrangementet er gratis, men kræver tilmelding.
Læs mere
-
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskabet APCOA Danmark A/S (Europark) skal kunne bevise, at de enkelte rykkerbreve faktisk er kommet frem til forbrugeren. Ellers har selskabet ikke ret til at opkræve eller fastholde krav om betaling af rykkergebyrer og inkassoomkostninger for at sende brevene. Forbrugerombudsmanden har fået tilladelse til at indtræde i to retssager til støtte for forbrugere, der er blevet sagsøgt af Europark.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden offentliggør anbefalinger til virksomheder om miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmanden har offentliggjort nye anbefalinger til markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed. De nye anbefalinger erstatter Forbrugerombudsmandens kvikguide om miljømarkedsføring.
Læs mere