Alle emner
Lån
Markedsføring af pengelån er navnlig reguleret i markedsføringsloven. Markedsføringsloven indeholder dels et forbud mod vildledning samt oplysningspligter vedr. lånets omkostninger.
-
Kreditværdighedsvurderinger
Virksomheder, der udbyder pengelån (kreditaftaler) til forbrugere, har pligt til at foretage en kreditværdighedsvurdering af forbrugeren, inden kreditaftalen indgås.
Læs: Kreditværdighedsvurderinger
-
Markedsføring af låneomkostninger
Markedsføringslovens § 18 forpligter virksomheder til at give bestemte oplysninger i deres markedsføring af pengelån (kreditaftaler), hvis markedsføringen indeholder oplysninger om lånets omkostninger.
Læs: Markedsføring af låneomkostninger
-
Kreditomkostningsloft (ÅOP-loft mv.)
I Danmark gælder der et kreditomkostningsloft bestående af tre lofter, der hver især sætter en grænse for, hvor høje omkostninger der kan kræves for lån til forbrugere.
Læs: Kreditomkostningsloft (ÅOP-loft mv.)
-
Urimelige låneaftaler
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, der vedrører urimelige låneaftaler.
Læs: Urimelige låneaftaler
-
Realkreditlån
Realkreditlån er kreditaftaler, der ydes mod pant i fast ejendom (et hus eller en ejerlejlighed).
Læs: Realkreditlån
-
Markedsføring af lån i forbindelse med spil (hasardspil, betting mv.)
Det er forbudt at markedsføre forbrugslånsvirksomheder eller kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere.
Læs: Markedsføring af lån i forbindelse med spil (hasardspil, betting mv.)
-
Kreditkøb
Et kreditkøb er en kreditaftale og derfor omfattet af reglerne i bl.a. markedsføringsloven, kreditaftaleloven og aftaleloven.
Læs: Kreditkøb
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden politianmelder tre REMA 1000-butikker for ikke at skjule tobaksprodukter i deres supermarkeder
Forbrugerombudsmanden vurderer, at REMA 1000 har overtrådt udstillingsforbuddet i tobaksreklameloven i tre butikker, hvor tobaksvarer ikke var tilstrækkeligt tildækket.
Læs mere
-
Mærker uden indhold vildleder forbrugerne
Virksomheden makeitmedia ApS har markedsført og solgt mærker til mindst 97 hjemmesider, selvom der ikke var kriterier for anvendelse af mærkerne. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at makeitmedia har medvirket til at overtræde vildledningsforbuddet, ved at mærkerne blev anvendt på hjemmesider henvendt til forbrugere.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group for vildledende bæredygtighedsudsagn om Nettos ØGO-mærke
Salling Group A/S, der står bag butikskæden Netto, har markedsført Nettos egen serie af økologiske produkter ”ØGO” som værende det fjerde mest bæredygtige mærke i Danmark. Men bæredygtighedsudsagnet var baseret på en kåring fra en privat forbrugerundersøgelse og dermed kun et udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt Salling Group for vildledende markedsføring.
Læs mere