Afgørelse
Sagsnummer
24/14217, 25/01059
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 5
Indskærpelse af vildledningsforbuddet ved brug af udsagn om fri for PFOS og PFOA
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var i strid med markedsføringslovens vildledningsforbud, at to virksomheder markedsførte deres stegepander som frie for PFOS/PFOA.
Forbrugerombudsmanden sendte i december 2024 en orientering til begge virksomheder vedrørende deres markedsføring med udsagn om, at deres belægninger på stegepander var frie for PFOS/PFOA. I orienteringen gjorde Forbrugerombudsmanden virksomhederne opmærksomme på, at forhold eller krav, der følger af lovgivningen, f.eks. et forbud mod at bruge visse stoffer i en produkttype, ikke må bruges selvstændigt i markedsføringen. I modsat fald vil markedsføringen efter Forbrugerombudsmandens opfattelse være vildledende i strid med markedslovens vildledningsforbud.
Begge virksomheder valgte at dække de ”gamle” vildledende udsagn med nye udsagn. Virksomhedernes nye udsagn havde følgende ordlyd:
”I overensstemmelse med den danske markedsføringslov er det ikke tilladt at angive på emballagen, at produktet ikke indeholder ulovlige stoffer (PFOA/PFOS), selvom dette er korrekt. Vi har derfor fejlagtigt tilføjet denne oplysning på produktet. Selvom produktet er PFOA/PFOS-frit, beder vi dig venligst se bort fra denne mærkning på emballagen, da alle produkter skal være fri for PFOA/PFOS for at overholde gældende lovgivning.”
Og
”I henhold til den danske markedsføringslov, må der ikke på emballagen af dette produkt oplyses om, at produktet ikke indeholder ulovlige stoffer (PFOA/PFOS), selvom denne oplysning er korrekt. Vi har derfor begået en fejl ved at anføre dette på produktet. Dette produkt er PFOA/PFOS-frit, men vi skal bede dig se bort fra enhver mærkning af dette på denne emballage, da alle produkter skal være PFOA/PFOS-fri for at overholde den nuværende lovgivning.”
Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at de nye udsagn skabte særligt målrettet fokus på netop den egenskab, at produkterne var frie for PFOA/PFOS. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 5, stk.1, sammenholdt med § 8, stk. 1, over for virksomhederne, da markedsføringen – også med de nye udsagn - var egnet til at give forbrugerne indtryk af, at det var et særligt miljøfortrin ved virksomhedernes stegepander.
Det ændrede ikke Forbrugerombudsmandens vurdering, at det også fremgik af de nye udsagn, at alle stegepander skal være fri for PFOA/PFOS.