Alle emner
Lån
Markedsføring af pengelån er navnlig reguleret i markedsføringsloven. Markedsføringsloven indeholder dels et forbud mod vildledning samt oplysningspligter vedr. lånets omkostninger.
-
Kreditværdighedsvurderinger
Virksomheder, der udbyder pengelån (kreditaftaler) til forbrugere, har pligt til at foretage en kreditværdighedsvurdering af forbrugeren, inden kreditaftalen indgås.
Læs: Kreditværdighedsvurderinger
-
Markedsføring af låneomkostninger
Markedsføringslovens § 18 forpligter virksomheder til at give bestemte oplysninger i deres markedsføring af pengelån (kreditaftaler), hvis markedsføringen indeholder oplysninger om lånets omkostninger.
Læs: Markedsføring af låneomkostninger
-
Kreditomkostningsloft (ÅOP-loft mv.)
I Danmark gælder der et kreditomkostningsloft bestående af tre lofter, der hver især sætter en grænse for, hvor høje omkostninger der kan kræves for lån til forbrugere.
Læs: Kreditomkostningsloft (ÅOP-loft mv.)
-
Urimelige låneaftaler
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, der vedrører urimelige låneaftaler.
Læs: Urimelige låneaftaler
-
Realkreditlån
Realkreditlån er kreditaftaler, der ydes mod pant i fast ejendom (et hus eller en ejerlejlighed).
Læs: Realkreditlån
-
Markedsføring af lån i forbindelse med spil (hasardspil, betting mv.)
Det er forbudt at markedsføre forbrugslånsvirksomheder eller kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere.
Læs: Markedsføring af lån i forbindelse med spil (hasardspil, betting mv.)
-
Kreditkøb
Et kreditkøb er en kreditaftale og derfor omfattet af reglerne i bl.a. markedsføringsloven, kreditaftaleloven og aftaleloven.
Læs: Kreditkøb
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
EU’s forbrugermyndigheder går sammen mod Metas nye forretningsmodel
Meta, som står bag Facebook og Instagram, introducerede i efteråret 2023 en ny forretningsmodel, hvor forbrugerne blev tvunget til at vælge, om de vil betale for at bruge tjenesten, eller om Meta må bruge deres data til kommercielle formål. Forretningsmodellen fik straks EU's forbrugerbeskyttelsesnetværk (CPC-netværket), hvor Forbrugerombudsmanden også deltager, til at gå sammen i et tiltag mod Meta. Tiltaget er koordineret af Europa-Kommissionen.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder personer for alkoholreklamer rettet mod børn og unge
To personer er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for hver især at markedsføre alkohol på henholdsvis Instagram og Facebook over for unge ned til 15 år. Generelt er al markedsføring af alkohol målrettet børn og unge ulovligt.
Læs mere
-
Selskab politianmeldt for omfattende markedsføring af alkohol over for børn og unge på Facebook
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt selskabet GOR-Toms ApS, der står bag diskotekerne ”Kalas Club” og ”Club Zanzi Event & Nightclub” for ulovligt at markedsføre alkohol over for børn og unge under 18 år på Facebook.
Læs mere