Alle emner
Børn og unge
Markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år, er underlagt særlige regler i markedsføringsloven. Reglerne skal beskytte de ofte ukritiske og uerfarne unge forbrugere mod påvirkninger, der kan være skadelige.
-
Markedsføring rettet mod børn og unge
Der en række specifikke forbud, fx må man ikke omtale alkohol og andre uegnede produkter.
Læs: Markedsføring rettet mod børn og unge
-
Mindreårige og aftaler
Børn og unge under 18 år kan ikke undgå abonnementsaftaler uden forældresamtykke.
Læs: Mindreårige og aftaler
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
De europæiske forbrugermyndigheder opfordrer Temu til at overholde EU’s forbrugerregler
Forbrugerombudsmanden har sammen med en række andre europæiske forbrugermyndigheder og EU-Kommissionen kontaktet Temu. Forbrugermyndighederne har konstateret, at Temu overtræder en række forbrugerbeskyttende regler og opfordrer Temu til at overholde reglerne.
Læs mere
-
Energi+ idømt bøde på 850.000 kroner
Energi+, der tidligere hed Grow Energy, er idømt en bøde på 850.000 kroner for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring i adskillige tilfælde. Selskabets direktør får samtidig en bøde på 200.000 kroner. Det har retten i Roskilde afgjort, efter Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt sagen.
Læs mere
-
Mercedes-Benz betaler 1 million kroner i bøde for vildledende miljøudsagn
Mercedes-Benz Danmark A/S har accepteret at betale en bøde på 1 million kroner for i tre tilfælde at have markedsført biler med vildledende miljøudsagn. Forbrugerombudsmanden anmeldte sidste år sagen til politiet.
Læs mere