Emne
God skik
Virksomheder skal overholde god skik. De skal med andre ord respektere de til enhver tid almindeligt accepterede normer for ordentlighed i erhvervslivet eller inden for en branche.
-
Uberettiget brug af personer til markedsføring
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med uberettiget brug af personer til markedsføring
Læs: Uberettiget brug af personer til markedsføring
-
Brug af CPR-oplysninger mv.
Virksomheder må under særlige omstændigheder bede dig oplyse dit CPR-nummer. Læs mere om brug af CPR-oplysninger mv. herunder.
Læs: Brug af CPR-oplysninger mv.
-
Kønsrelateret reklame
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringslovens regler om god skik og har som offentlig myndighed også pligt til at arbejde aktivt for ligestilling.
Læs: Kønsrelateret reklame
-
Etik og almene samfundshensyn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager om markedsføring eller forretningskoncepter, som er i strid med etik og almene samfundshensyn og dermed markedsføringslovens § 3 om god skik.
Læs: Etik og almene samfundshensyn
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
EU’s forbrugermyndigheder går sammen mod Metas nye forretningsmodel
Meta, som står bag Facebook og Instagram, introducerede i efteråret 2023 en ny forretningsmodel, hvor forbrugerne blev tvunget til at vælge, om de vil betale for at bruge tjenesten, eller om Meta må bruge deres data til kommercielle formål. Forretningsmodellen fik straks EU's forbrugerbeskyttelsesnetværk (CPC-netværket), hvor Forbrugerombudsmanden også deltager, til at gå sammen i et tiltag mod Meta. Tiltaget er koordineret af Europa-Kommissionen.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden politianmelder personer for alkoholreklamer rettet mod børn og unge
To personer er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for hver især at markedsføre alkohol på henholdsvis Instagram og Facebook over for unge ned til 15 år. Generelt er al markedsføring af alkohol målrettet børn og unge ulovligt.
Læs mere
-
Selskab politianmeldt for omfattende markedsføring af alkohol over for børn og unge på Facebook
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt selskabet GOR-Toms ApS, der står bag diskotekerne ”Kalas Club” og ”Club Zanzi Event & Nightclub” for ulovligt at markedsføre alkohol over for børn og unge under 18 år på Facebook.
Læs mere