Emne
God skik
Virksomheder skal overholde god skik. De skal med andre ord respektere de til enhver tid almindeligt accepterede normer for ordentlighed i erhvervslivet eller inden for en branche.
-
Uberettiget brug af personer til markedsføring
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med uberettiget brug af personer til markedsføring
Læs: Uberettiget brug af personer til markedsføring
-
Brug af CPR-oplysninger mv.
Virksomheder må under særlige omstændigheder bede dig oplyse dit CPR-nummer. Læs mere om brug af CPR-oplysninger mv. herunder.
Læs: Brug af CPR-oplysninger mv.
-
Kønsrelateret reklame
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringslovens regler om god skik og har som offentlig myndighed også pligt til at arbejde aktivt for ligestilling.
Læs: Kønsrelateret reklame
-
Etik og almene samfundshensyn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager om markedsføring eller forretningskoncepter, som er i strid med etik og almene samfundshensyn og dermed markedsføringslovens § 3 om god skik.
Læs: Etik og almene samfundshensyn
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2023: Varsler skærpet tilsyn på flere områder
Forbrugerombudsmanden vil skærpe tilsynet med grøn markedsføring og influenters markedsføring målrettet børn og unge. Efter i en periode at have haft præventivt fokus på vejledning og information om reglerne, vil Forbrugerombudsmanden i højere grad gribe ind, hvis der sker overtrædelser.
Læs mere
-
Coop Bank har opkrævet ulovlige gebyrer for kunders førtidige indfrielse af lån
Gennem to år har Coop Bank i strid med kreditaftaleloven opkrævet gebyrer fra forbrugere, der valgte at indfri deres variabelt forrentede lån i banken før tid. Forbrugerne har krav på tilbagebetaling af gebyret.
Læs mere
-
Norlys betaler bøde for vildledende markedsføring
Norlys Energi A/S har på sin hjemmeside markedsført sig med et vildledende udsagn om, at kunder hos Norlys kunne få en stor rabat ved at samle deres forsikringer hos et forsikringsselskab, som Norlys havde et samarbejde med. Forbrugerombudsmanden politianmeldte derfor Norlys, som nu har accepteret at betale en bøde på 3 millioner kroner.
Læs mere