Emne
God skik
Virksomheder skal overholde god skik. De skal med andre ord respektere de til enhver tid almindeligt accepterede normer for ordentlighed i erhvervslivet eller inden for en branche.
-
Uberettiget brug af personer til markedsføring
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med uberettiget brug af personer til markedsføring
Læs: Uberettiget brug af personer til markedsføring
-
Brug af CPR-oplysninger mv.
Virksomheder må under særlige omstændigheder bede dig oplyse dit CPR-nummer. Læs mere om brug af CPR-oplysninger mv. herunder.
Læs: Brug af CPR-oplysninger mv.
-
Kønsrelateret reklame
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringslovens regler om god skik og har som offentlig myndighed også pligt til at arbejde aktivt for ligestilling.
Læs: Kønsrelateret reklame
-
Etik og almene samfundshensyn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager om markedsføring eller forretningskoncepter, som er i strid med etik og almene samfundshensyn og dermed markedsføringslovens § 3 om god skik.
Læs: Etik og almene samfundshensyn
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Futurum-Law politianmeldt for at overtræde lov om juridisk rådgivning
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Futurum-Law ApS for at overtræde lov om juridisk rådgivning ved at tage imod betroede midler på en forbrugers vegne. Forbrugeren havde fået en erstatning udbetalt til Futurum-Law. Virksomheden udbetalte først beløbet til forbrugeren efter at have modregnet sit eget salær.
Læs mere
-
Reminder: Kom til Forbrugerombudsmandens informationsmøder i maj og juni
Der er stadig ledige pladser til Forbrugerombudsmandens informationsmøder i Odense, Aarhus og Aalborg, hvor emnerne vil være markedsføring med miljøudsagn samt børn, unge og sociale medier. Der er venteliste til informationsmødet i København.
Læs mere
-
Sag om pligten til at foretage kreditværdighedsvurderinger af forbrugere skal for Højesteret
Forbrugerombudsmanden har bedt Højesteret tage stilling til en sag om Resurs Banks långivning til en 20-årig forbruger med en beskeden indkomst. Sagen handler om, hvorvidt banken overtrådte kreditværdighedsvurderingspligten ved indgåelse af låneaftalen, og om aftalen skal tilsidesættes som urimelig.
Læs mere