Øvrige nyheder

Forbrugerombudsmanden politianmelder Obsidian Media ApS for skjult reklame og vildledning om produkttest

Obsidian Media ApS er blevet politianmeldt for at skjule reklame som uvildig forbrugerinformation og for at give et urigtigt indtryk af at have testet de produkter, de anbefaler. Virksomheden indgår såkaldte affiliate aftaler, hvor de bliver betalt for at lede forbrugere til andre virksomheders hjemmesider.

Hjemmesiderne forbrugsguiden.dk, forbruger-test.dk, senge-testeren.dk (senere sengeguiden.dk), bomagasinet.dk og bedste10.dk har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse givet et urigtigt indtryk af at indeholde uvildige anmeldelser og test af produkter. Virksomheden har oplyst, at de har undersøgt produkterne ved blandt andet at gennemgå eksterne tests af produkterne, produktanmeldelser og produktspecifikationer. Produkterne er dog aldrig blevet testet af virksomheden selv, og det har ikke fremgået klart, at der var tale om reklame. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt virksomheden for skjult reklame og vildledende markedsføring. 

Bag hjemmesiderne står virksomheden Obsidian Media ApS, som modtager betaling for at generere trafik til andre virksomheders hjemmesider via såkaldte affiliate links. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er hjemmesiderne skabt med henblik på at generere kommission gennem reklamelinks, og de benytter en række virkemidler, der camouflerer de kommercielle budskaber og slører, at produkterne ikke er blevet testet af virksomheden selv. 

Forbrugerombudsmanden vurderer, at hjemmesiderne fremstår som uvildig forbrugerinformation med objektive tests og guides, og at det ikke fremgår klart, at de bygger på annonceaftaler. Der gives et indtryk af, at informationen er objektiv og uafhængig, hvilket skaber en falsk forventning hos forbrugeren om uvildighed.

Den kommercielle hensigt med hjemmesiderne fremgår enkelte steder, men det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at det ikke står klart for forbrugeren.

Forbrugerombudsmanden vurderer også, at hjemmesiderne giver forbrugerne det indtryk, at der er foretaget en test af de produkter, der omtales og anbefales, selvom virksomheden reelt aldrig selv har testet produkterne.

Det er fremgået direkte af Google-søgeresultatet til nogle af hjemmesiderne, at de indeholder ”produkttest” eller viser de ”bedste testvindere”, og det er fremgået af nogle af forsiderne til hjemmesiderne, at man kan søge efter ”tests af produkter” og ”det bedste produkt”, eller at hjemmesiden er en ”forbrugerguide” med ”gode råd”.

På hjemmesiderne optræder også ord som ”forbruger”, ”guide”, ”test”, ”magasin” og ”bedste”, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er med til at påvirke forbrugeren til at tro, at siderne er objektive, og at produkterne faktisk er blevet af testet virksomheden. Dertil er gennemgangen af produkterne sat op med en beskrivelse med ”fordele og ulemper ved produktet”, ”det skal du vide, før du køber”, ”vores vurdering”, samt specifikationer som eksempelvis ”klassisk design med trykaflastende pocketfjedre”, som også underbygger dette indtryk. Produkterne er også påsæt mærkater som ”Vores/redaktionens anbefaling” og ”Bedste praktiske valg”.


Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Det er mit klare indtryk, at virksomheden har camoufleret sin kommercielle hensigt og sløret, at man ikke har foretaget nogen egentlige tests af de omtalte produkter. Forbrugerne har ikke kunne vide, at der var tale om reklame og har troet, at der var tale om uvildige anbefalinger baseret på objektive tests.

 

Virksomheder, som benytter affiliate links, skal sørge for, at det tydeligt fremgår, at der er tale om reklame. Og så må man naturligvis aldrig give indtryk af, at man har testet de produkter, man anbefaler, hvis man reelt aldrig har haft dem i hænderne.

 

Affiliate markedsføring

Affiliate markedsføring er en internetbaseret markedsføringsmetode, der går ud på at samarbejde om markedsføring. 

Typisk foregår det ved, at en virksomhed, som ønsker at annoncere, indgår en aftale med et bureau, der driver et såkaldt affiliate netværk. 

Affiliate netværket videreformidler annoncørens bestilling, for eksempel en kampagne, til dets affiliate partnere. Partnerne tilbydes honorering i form af for eksempel en pris pr solgt vare eller pr klik, de genererer til kampagnen.

En affiliate partner kan for eksempel have en hjemmeside med annonceplads, være indehaver af et domæne eller være blogger.

Som udgangspunkt er affiliate markedsføring lovligt, men det kan efter Forbrugerombudsmandens vurdering anvendes ulovligt. Det gælder for eksempel, hvis det ikke er tydeligt for forbrugeren, at der er en affiliate aftale bag et link, en omtale eller en anbefaling.

Lovgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens § 5, må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge § 6, må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Ved vurderingen af om der er udeladt væsentlige oplysninger, vil det bl.a. have betydning, hvordan, hvor og hvornår oplysningerne gives, herunder om de gives selvstændigt eller som en del af en række andre oplysninger. Det vil endvidere kunne indgå i vurderingen, om der f.eks. indgår særlige elementer eller præsentationsformer i den pågældende handelspraksis, der vil kunne aflede forbrugerens opmærksomhed fra de væsentlige oplysninger.

Det følger videre af § 6, stk. 4, at en erhvervsdrivende klart skal oplyse om den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. Det betyder, at skjult reklame og andre skjulte kommercielle hensigter er forbudt. 

Reklame og andre kommercielle hensigter skal derfor tydeligt markeres som sådan, medmindre det allerede fremgår tydeligt af sammenhængen, at der er en kommerciel hensigt bag. Det afgørende er, at læserne er klar over, at der er en kommerciel hensigt bag f.eks. en omtale eller anbefaling, inden eller i forbindelse med de ser denne. Hvis der i en omtale, der i sig selv er reklame, er indsat reklamelinks, skal det være tydeligt, at både omtalen og reklamelinks er reklame.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugere til at træffe en beslutning, som de ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.