Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
12/12324

Lovgivning

  • 3

En kampagne for smykkeklub på nettet var vildledende

En såkaldt smykkeklub lovede forbrugerne margueritsmykker mod betaling af 12 kr. i porto, men søgte at skjule oplysningen om, at der i virkeligheden var tale om salg af løbende betalingsabonnementer til 179 kr. pr. måned. Det mente Forbrugerombudsmanden var vildledende og politianmeldte selskabet bag.

En forbruger modtog en e-mail om, at et firma forgæves havde fremsendt en smykkegave til vedkommende. Hvis forbrugeren gik ind på et link og betalte 12 kr. i genfremsendelsesporto, ville gaven imidlertid blive sendt på ny.

Via linket i e-mailen blev forbrugeren slåedes ledt ind på en kampagne udbudt af en smykkeklub på nettet.

Kampagnen havde overskriften; ”Tillykke – du har fået et valgfrit mar-guerit smukke*” og ”*Betal kun 12 kr. i forsendelse”.

Samme sted skulle forbrugeren vælge smykke samt indtaste adresse og kortoplysninger. De små ”stjernemarkeringer” i overskriften henviste til en tekst et godt stykke under indtastningsfeltet, hvor der angivet med ”småt” stod:

”Ved modtagelse af dette tilbud accepterer du at modtage et gratis medlemskab af smykkeklubben - du betaler kun porto”.

Først derefter fremgik det, at forbrugeren automatisk blev tilmeldt et løbende betalingsabonnement, medmindre forbrugeren selv afmeldte sig inden for få dage.

Det var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vildledende i strid med markedsføringslovens § 3. Efter Forbrugerombudsmandens politianmeldelse betalte firmaet bag smykkeklubben 15.000 kr. i bøde.