Afgørelse

Sagsnummer
18/16182

Lovgivning

  • Tobaksreklameloven og lov om elektroniske cigaretter
  • Generisk

Bøde for at reklamere for elektroniske cigaretter

Indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed betalte bøde for at have reklameret for elektroniske cigaretter.

Indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed accepterede at betale en bøde på 180.000 kroner. Bøden dækkede både ulovlig reklame for elektroniske cigaretter og overtrædelse af et markedsføringsforbud fra Sikkerhedsstyrelsen.

Indehaveren bag enkeltmandsvirksomheden erkendte at have overtrådt reklameforbuddet i lov om elektroniske cigaretter. Virksomheden reklamerede for elektroniske cigaretter på fire forskellige hjemmesider, på Facebook-profiler og via nyhedsbreve med udsagn som:

”20%”, ”35%”, ”40%” og ”50%” i forbindelse med et billede af en person, der dampede på en elektronisk cigaret og ”[…] kendte for stort udvalg, hurtig levering og lave priser.

Al reklame for elektroniske cigaretter er som udgangspunkt forbudt.

”Reklame” er alle erhvervsmæssige aktiviteter, som har til formål at sælge elektroniske cigaretter, eller som har den direkte eller indirekte virkning.

Der gælder kun enkelte undtagelser til reklameforbuddet.

Siden den 1. april 2021 har det også været forbudt at vise elektroniske cigaretter med enkelte undtagelser.

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort svar på en række typiske spørgsmål om reklame- og udstillingsforbuddet for elektroniske cigaretter, som kan læses her:

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/56684/spm-svar-e-cigaretter.pdf