Øvrige nyheder

Forbrugerombudsmanden indskærper regler om annoncering over for biludlejningsfirma

Forbrugerombudsmanden har indskærpet over for biludlejningsfirmaet TT Cars, at det skal skrive alle væsentlige oplysninger i sine annoncer. Virksomheden havde undladt at skrive, at kunder skal betale et depositum for at leje en bil.

Når et biludlejningsfirma opkræver et depositum fra sine kunder, så er det en væsentlig oplysning, som skal fremgå tydeligt af virksomhedens annoncer for udlejning af biler. Det har Forbrugerombudsmanden indskærpet over for TT Cars ApS.

Forbrugerombudsmanden gennemgik en række annoncer fra TT Cars på facebook.dk, dba.dk, bilhandel.dk, biltorvet.dk og guloggratis.dk, hvor det ikke fremgik, at kunderne ville blive opkrævet et depositum, hvis de lejede en bil.

Sagen begyndte med en klage fra en forbruger, der har bestilt en lejebil hos TT Cars i Randers. Han betalte 3.000 kroner for at leje bilen, men efterfølgende klagede han over, at det ikke fremgik af annoncen, at han også ville blive opkrævet et depositum på mellem 1.000 og 5.000 kroner.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Hvis der er knyttet en betingelse til et tilbud på en vare eller tjenesteydelse, er det en væsentlig oplysning for at vurdere tilbuddet, som skal fremgå af markedsføringen. Når kunder ud over prisen for at leje en bil også skal betale et depositum, skal det tydeligt fremgå af annoncen.”

Lovgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens § 6 må en erhvervsdrivende ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at § 6 er overtrådt, at markedsføringen er egnet til at påvirke forbrugernes økonomiske adfærd, jf. markedsføringslovens § 8.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.