Øvrige nyheder

Ford får bøde for skjult og vildledende reklame

Ford Motor Company A/S er af Retten i Glostrup blevet idømt en bøde på 200.000 kroner. Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt virksomheden for overtrædelser af markedsføringsloven.

Den danske bilimportør Ford Motor Company A/S er af Retten i Glostrup blevet idømt en bøde på 200.000 kroner.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden i november 2016 for at havde overtrådt markedsføringslovens bestemmelse om skjult reklame ved at være ansvarlig for, at ti kendte havde postet 60 billeder af sig selv og biler fra Ford på Instagram som ambassadører for Ford.

Retten fastslog, at 56 opslag på ni af ambassadørernes Instagram-profiler var skjult reklame, og at det generelt ikke er en tilstrækkelig reklamemarkering at tagge en virksomhed i et opslag.

Ford blev også dømt for at have markedsført fire varianter af bilmodellen Ford Kuga med kampagnepriser over for vejledende priser i en prisliste på sin hjemmeside fra juli 2015 til februar 2016. Da bilerne også havde været til salg til kampagneprisen i tre måneder forinden, var kampagnepriserne imidlertid blot udtryk for den pris, som Ford på daværende tidspunkt solgte bilerne til, og forbrugerne blev derfor vildledt.

Retten i Glostrup har ved udmålingen af bøden blandt andet lagt vægt på overtrædelsernes grovhed og virksomhedens omsætning. Af formildende omstændighed har Retten lagt vægt på, at virksomheden bragte overtrædelserne til ophør kort efter, at Forbrugerombudsmanden henvendte sig til virksomheden om mulige overtrædelser af markedsføringsloven.

De 60 opslag blev vist på de ti ambassadørers Instagram-profiler i perioden april 2013 til oktober 2016. Ambassadørerne havde i december 2016 mellem 1.152 og 70.600 følgere.

Ankefristen på 14 dage er ikke udløbet.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Hvis virksomheder anvender kendte til at promovere produkter, så skal det naturligvis også være tydeligt, at det er reklame.”

”Virksomheder må ikke friste med kampagnepriser som fordelagtige priser, hvis det er den pris, et produkt reelt blot sælges til.”

Lovgrundlag:

Bestemmelsen om skjult reklame står i markedsføringslovens § 6, stk. 4, hvorefter den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame, klart skal oplyses. Det betyder, at man skal oplyse det klart, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale, så det er tydeligt for modtagerne. Det gælder, uanset om budskabet kommer direkte fra virksomheden selv eller bliver formidlet gennem for eksempel en influent.

Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, sammenholdt med § 8, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.