Øvrige nyheder
Elselskab politianmeldes for anden gang
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt energiselskabet Grow Energy for vildledning og uønsket telefonsalg for anden gang.
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Grow Energy fra juli 2021 til april 2022 har ringet til 69 forbrugere, der ikke havde givet samtykke til det. I samtaler med 64 forbrugere har selskabet desuden vildledt forbrugerne ved blandt andet at have givet urigtige oplysninger.
Ifølge klagerne til Forbrugerombudsmanden har Grow Energy:
• udgivet sig for eller givet indtryk af at ringe fra forbrugerens nuværende elselskab,
• påstået, at forbrugerens elforbrug var faldet, selv om Grow Energy ikke havde nogen viden herom,
• påstået, at Grow Energy og forbrugerens nuværende elselskab var samarbejdspartnere, at forbrugerens nuværende elselskab var indforstået med opkaldet eller at opkaldet skete efter aftale med forbrugerens selskab, uden at det var korrekt,
• påstået, at forbrugeren havde penge til gode, selv om Grow Energy ikke havde nogen viden herom, og
• undladt at oplyse, hvor sælgeren ringede fra.
Grow Energy er uenig i, at deres telefonsælgere har vildledt forbrugerne. Derudover har Grow Energy oplyst, at de fleste af de forbrugere, selskabet har kontaktet, har givet samtykke til opkaldene via forskellige konkurrencer, de har deltaget i på internettet. I langt de fleste tilfælde kunne forbrugerne dog ikke bekræfte, at de har deltaget i konkurrencerne. Det fremgik heller ikke tydeligt af konkurrencerne, at hensigten med konkurrencerne var at indhente forbrugernes samtykke til at blive kontaktet af virksomheder. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var opkaldene derfor ulovlige.
Hvis en forbruger ikke har givet samtykke til et opkald, er forbrugeren ikke bundet af den eventuelle aftale, som forbrugeren har indgået i løbet af telefonsamtalen. Aftalen kan også tilsidesættes som ugyldig, hvis forbrugeren er blevet vildledt under samtalen.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:
”Vi har set et fald og en generel positiv udvikling i antallet af klager over ulovligt telefonsalg det seneste halve års tid. Desværre modtager vi fortsat klager over Grow Energy.”
”Det er vigtigt at understrege, at forbrugerne ikke er bundet af aftaler, hvis de er indgået under en telefonsamtale med en virksomhed, som de ikke på forhånd har givet deres samtykke til at blive kontaktet af.”
Grow Energy er tidligere politianmeldt for at have ringet til tolv forbrugere uden forudgående samtykke fra forbrugerne og for at have vildledt otte af forbrugerne under telefonsamtalerne. I dén sag har Grow Energy tilkendegivet, at de vil betale en bøde, så sagen kan afgøres udenretligt.
Efter aftale med Energinet har Forbrugerombudsmanden oversendt klager over Grow Energys telefonsalg, så de kan indgå i Energinets undersøgelse af, om Grow Energy overholder Energinets forskrifter.
Gode råd
• Du har 14 dages fortrydelsesret ved telefonsalg. Det betyder, at du kan fortryde aftalen inden for 14 dage efter, at den er indgået. Kontakt elselskabet skriftligt, fx på mail, og skriv, at du fortryder aftalen.
Hvis der er gået mere end 14 dage
• Hvis du ikke havde givet samtykke til at blive ringet op af elselskabet, vil aftalen være ugyldig, og du vil ikke være bundet af aftalen med elselskabet. Det følger af forbrugeraftalelovens § 5.
• Hvis elselskabet har vildledt dig til at indgå aftalen, vil aftalen med elselskabet også være ugyldig, men efter reglerne om svig i aftalelovens § 30.
• Mener du, at aftalen med elselskabet er ugyldig, skal du skrive det til elselskabet. Oplys samtidig, at elselskabet skal sikre, at du kommer tilbage til dit hidtidige elselskab, og at elselskabet straks skal tilbageføre eventuelle beløb, du har betalt.
• Hvis aftalen med elselskabet er ugyldig, har du ret til at blive ført tilbage til dit hidtidige elselskab. Du har dog ikke krav på at blive ført tilbage til dit hidtidige produkt.
• Du kan evt. samtidig kontakte Energinet og gøre gældende, at elselskabet uberettiget har anmeldt et skifte af energiselskab til Energinets Datahub. Energinet kan kontaktes via datahub@energinet.dk
• Er det nye elselskab uenig i, at aftalen er ugyldig, skal du indgå en ny aftale med dit hidtidige energiselskab eller et andet energiselskab.
• Har du et økonomiske mellemværende med det nye elselskab, fx hvis elselskabet er uenig i, at aftalen er ugyldig, og opkræver et gebyr for, at du kan komme ud af aftalen, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet. Du kan finde yderligere oplysninger om ankenævnet på: http://www.energianke.dk/.
Lovgrundlag
Forbuddet mod telefonsalg
Efter forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, er det ulovligt for erhvervsdrivende at kontakte forbrugere telefonisk eller personligt med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren forudgående har anmodet den erhvervsdrivende herom. Et samtykke til telefoniske henvendelser skal være en udtrykkelig og utvetydig anmodning om at blive ringet op.
Er en aftale indgået under en uanmodet telefonisk henvendelse, er aftalen ugyldig, jf. forbrugeraftalelovens § 5.
Forbuddet mod vildledning
Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, sammenholdt med § 8, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, sammenholdt med § 8, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98