3. Hvad er "uegnede produkter"?

”Uegnede produkter” i markedsføringslovens § 11, stk. 2, omfatter fx:

  • Produkter der er fysisk eller mentalt skadelige for børn og unge under 18 år.
  • Produkter, som ikke lovligt kan sælges til personer under 18 år, fx tatoveringer eller kosmetiske indgreb, hvor der gøres indgreb i hud og underhud, som fx fedtreduktioner, implantater, næsekirur-gi, intimkirurgi, balleløft, produkter/ydelser, der injiceres som fx fillers eller botox, tandblegning og hårfjerning.
  • Produkter der påvirker kroppen på uhensigtsmæssig vis.
  • Produkter som frarådes af myndighederne til børn og unge under 18 år, fx solarier, energidrikke eller slankeprodukter.
  • Produkter af seksuel karakter mod betaling, eller ydelser, hvor samvær, der kan have en seksuel karakter, belønnes, herunder såkaldt sugar-dating.