Afgørelse

Sagsnummer
24/04836

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 6

Handelsplatform idømt bøde på 300.000 kroner ved Østre Landsret for manglende oplysninger om leveringsomkostninger ved salg af billetter

Østre Landsret idømte en handelsplatform en bøde på 300.000 kroner for ikke at have oplyst tydeligt om leveringsomkostninger i forbindelse med onlinesalg af billetter til sports- og kulturbegivenheder.

Forbrugerombudsmanden modtog en række klager fra forbrugere over en handelsplatforms markedsføring ved salg af billetter til sports- og kulturbegivenheder på sin hjemmeside. Handelsplatformen oplyste ikke tydeligt, at der kom leveringsomkostninger oven i billetprisen.

Oplysningen om leveringsomkostningerne blev i én periode slet ikke præsenteret samtidig med, at produktet og dets pris blev præsenteret. I en anden periode blev oplysningerne vist i en fast sort bjælke placeret i tilslutning til hjemmesidens øverste sorte kant, mens produktets karakteristika (dvs. arrangementet, billettype, tid og sted mv.) og pris blev præsenteret midt i skærmbilledet på en visuelt set langt mere fremtrædende måde. Oplysningerne i den sorte bjælke forsvandt, når forbrugeren scrollede ned på siden.

Når omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal det oplyses klart, at disse omkostninger kan forekomme. Det følger af markedsføringslovens § 6, stk. 3, 2. pkt.

Byretten udtalte, at handelsplatformen ikke i tilstrækkeligt grad havde oplyst, at der ville blive pålagt leveringsomkostninger. Byretten lagde vægt på, at oplysningen om, at der ville blive tillagt leveringsomkostninger ikke fremgik, første gang forbrugeren blev præsenteret for en pris, eller at oplysningen alene fremgik af en mørk bjælke øverst i billedet, som ikke havde nogen umiddelbar tilknytning til prisen, og som forsvandt, når man scrollede ned. Handelsplatformen blev af byretten idømt en bøde på to millioner kroner for overtrædelsen.

Handelsplatformen ankede dommen til Østre Landsret. Østre Landsret tiltrådte de grunde, der var anført af byretten, at handelsplatformen havde tilsidesat sin oplysningspligt efter markedsføringslovens § 6, stk. 3, 2. pkt., sammenholdt med § 8, stk. 1, ved ikke tilstrækkeligt tydeligt at have oplyst forbrugerne om leveringsgebyret.

Østre Landsret fandt ikke grundlag for at fastsætte bøden efter den bødemodel, som har været gældende siden 1. januar 2022, og anvendte i stedet bødekriterierne fra før lovændringen. Østre Landsret nedsatte derfor bøde til 300.000 kr.