Afgørelse

Sagsnummer
24/04898

Lovgivning

  • 11

Diskotek idømt bøde på 125.000 kroner ved Østre Landsret for i 11 tilfælde at have reklameret med alkohol over for børn og unge

Østre Landsret idømte et diskotek en bøde på 125.000 kroner for i 11 tilfælde at have overtrådt markedsføringsloven ved at omtale og henvise til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge ned til 9. klasse.

Forbrugerombudsmandens modtog en henvendelse fra Alkohol og Samfund, der klagede over et diskoteks markedsføring på Facebook.

Sagen drejede sig om 11 Facebook-begivenheder fra september 2018 og et år frem, hvori der blev reklameret med alkohol. Flere af begivenhederne var rettet mod unge helt ned til 9. klasse.

Diskoteket var ved Retten i Hillerød blevet idømt en bøde på 110.000 kr., men diskoteket ankede dommen til Østre Landsret, som skærpede bødestraffen til 125.000 kr.

Diskoteket havde markedsført begivenheder på Facebook med blandt andet følgende tekst: ”[Diskotek] – TRAFIKLYS – FRI BAR [...] Du kan få masser af drinks ned for der er en hel times fri bar fra kl. 22.00-23.00 i forskellige slags drinks og du kan købe en hel kande med enten filur eller isbjørn efterfølgende til kun 100,- […] 16+ eller 9. klasse. Alle (også 9. klasse) skal vise gyldigt BILLEDEID”.

Direktøren forklarede for byretten, at der var tale om ”sodavands-diskotek”.

Efter markedsføringslovens § 11, stk. 2, må markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.

Retten i Hillerød fastslog, at "fri bar", "drinks", "filur" og "isbjørn" efter almindelig sprogbrug blandt andet refererer til alkoholiske drikkevarer, henholdsvis to konkrete og gængse cocktails. Retten bemærkede også, at der ingen steder i opslagene var oplysning om, at der var tale om alkoholfri drinks eller fri bar alene med ikke-alkoholiske drikkevarer.

Retten i Hillerød idømte diskoteket en bøde på 110.000 kroner. Det var særligt skærpende for bødeudmålingen, at alkoholreklamerne henvendte sig til børn helt ned til 9. klassetrin.

Dommen blev anket til landsretten, hvor selskabet bl.a. gjorde gældende, at diskoteket blot stillede lokaler til rådighed og ikke kendte til indholdet af den ulovlige markedsføring, før Forbrugerombudsmanden henvendte sig til selskabet.

Det var i sagen ubestridt, at indtægterne i forbindelse med afholdelsen af festerne tilfaldt det tiltalte selskab, som også stod for personalet i baren og dørmænd. På denne baggrund og sammenholdt med sagens øvrige oplysninger fandt landsretten det ubetænkeligt at lægge til grund, at markedsføringen af festerne blev foretaget efter aftale med det tiltalte selskab. Selskabet var derfor strafferetligt ansvarlig for indholdet heraf.

Østre Landsret skærpede bøden, og idømte diskoteket en bøde på 125.000 kroner for i 11 tilfælde at have overtrådt forbuddet mod alkoholreklamer målrettet mindreårige.