Øvrige nyheder

Bøde for skjult reklame i flere Facebook-opslag, der havde til formål at få forbrugere til at investere

Indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed skal betale 30.000 kroner for at have overtrådt forbuddet mod skjult reklame ved at have markedsført virksomheder på Facebook.

Retten i Roskilde har idømt indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed en bøde på 30.000 kroner for ikke at have markeret 16 opslag på Facebook tydeligt som reklame. Indehaveren blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden i marts 2021.

Indehaveren er dømt for at have markedsført flere virksomheder i perioden november 2018 til maj 2020 i en række opslag på en Facebook-side og i en Facebook-gruppe, som indehaveren selv administrerede, uden at oplyse tydeligt om, at det var reklame. Retten udtalte, at opslagene havde til formål at påvirke læserne af opslagene til at foretage investeringsmæssige dispositioner.

Retten fastslog, at både opslag, en kommentar til et opslag og en meningsmåling udgjorde reklame for at investere i virksomhederne, og at der også var en kommerciel hensigt med opslag, som efter indehaverens opfattelse ikke var omfattet af indehaverens aftaler med virksomhederne.

Retten fastslog også, at oplysningen om, at et opslag er reklame, skal placeres indledningsvist, således at forbrugeren er klar over dette, når forbrugeren vælger at læse det enkelte opslags indhold. Ord som ”i samarbejde med” eller ”sponseret af” udgjorde ikke en klar oplysning om, at opslagene var reklame.  

Retten udtalte, at en bøde på 60.000 kroner var passende, men nedsatte bøden til 30.000 kroner på grund af straffesagens sagsbehandlingstid.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

"Det skal fremgå meget klart, når der reklameres for at investere i en eller flere virksomheder på de sociale medier. Man må ikke være i tvivl, når man ser opslaget. Retten har fastslået, at det ikke er nok at skrive "i samarbejde med" eller ”sponseret af"."

Lovgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

Det betyder, at man skal oplyse, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale af virksomheder eller produkter, så det fremgår klart af opslaget og er tydeligt for modtagerne, inden modtagerne vælger at se nærmere på opslaget. Det gælder, uanset medie og uanset om budskabet kommer direkte fra virksomheden selv eller bliver formidlet gennem for eksempel en influent.

Læs mere om skjult reklame på sociale medier på Forbrugerombudsmandens hjemmeside, bl.a.:

"Gode råd til influenter om skjult reklame"

Svar på ofte stillede spørgsmål om reklame på sociale medier 

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.