Øvrige nyheder

Eventbureau idømt bøde for at vise alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge

Retten i Roskilde har idømt ejeren af et eventbureau en bøde på 40.000 kroner for at overtræde markedsføringsloven. På evenbureauets Facebookside var der opslag med billeder og en video fra afholdte fester, hvori der blev omtalt eller vist alkohol.

Et eventbureau, der arrangerer og afholder fester for efterskoler, gymnasier mm., har overtrådt markedsføringslovens forbud mod at omtale og vise alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge. Bureauet er en enkeltmandsvirksomhed.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte ejeren af bureauet for i syv tilfælde at have omtalt og vist billeder af alkohol i Facebook-opslag og i en Facebook-begivenhed, der var rettet mod elever på et gymnasie og efterskoler, hvor alderen på eleverne kan være ned til 14 år. Opslagene bestod af billeder og en video fra de afholdte fester på navngivne efterskoler og et gymnasie. På billederne og i videoen var der flasker med alkoholholdige drikkevarer.

Retten i Roskilde har idømt ejeren af eventbureauet en bøde på 40.000 kroner.

Retten i Roskilde skriver blandt andet i dommen:

”Retten finder, at samtlige opslag må anses for at være promovering af virksomheden […], idet de må anses for at skulle vise sidens besøgende, hvilke ydelser virksomheden kan levere.”

Eventbureauet lavede blandt andet et opslag efter en fest, hvor de skrev:

”[Eventbureau] is at [evenbureau] HVAD SKAL DER SKE? [efterskole] :D Tusind tak for en dejlig aften Sorø! I er en fornøjelse at feste med! <3 * Se video i HD.”

Teksten var ledsaget af en film fra festen, hvori der blev vist flasker med spiritus.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte ejeren af eventbureauet i 2020 efter at have modtaget en klage fra Alkohol & Samfund.

Tiltalte kan fortsat anke dommen.

Fungerende Forbrugerombudsmand Andreas Weidemann siger:

”Forbuddet mod at markedsføre alkohol rettet mod børn og unge er til for at beskytte børnene og de unge. Det er alvorligt, at overtræde forbuddet, og det understreger dommen endnu engang.

Samtidig understreges det i dommen, at forbuddet ikke kun gælder for markedsføring af konkrete events, men også virksomheders generelle promovering og imagemarkedsføring.”

Lovgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens §11, stk. 2, er enhver form for omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol forbudt i markedsføring, hvis den retter sig mod børn og unge under 18 år.

Forbuddet gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter.

I lovforarbejderne til markedsføringsloven er anført:

”Det er således ikke tilladt, at en rejsearrangør, der i sin handelspraksis retter sig mod unge under 18 år, anfører, at der under rejsen f.eks. besøges et antal barer og diskoteker i løbet af natten, hvor der serveres øl m.v., og at der er fri bar eller billige drinks, eller at der er happy hour, pubcrawl eller lignende, da disse begreber henviser til indtagelse af alkohol.”

Selvom eventbureauet ikke udskænker alkohol til mindreårige, kan de straffes for overtrædelse af bestemmelsen, da det er selve markedsføringen med alkohol for personer under 18 år, der er ulovlig.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98