Øvrige nyheder

Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge

Disco Invest ApS skal betale en bøde på 125.000 kroner for at overtræde markedsføringsloven ved at omtale og/eller henvise til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge helt ned til 9. klasse.

Østre Landsret har forhøjet den bøde, som Disco Invest ApS skal betale for at have overtrådt forbuddet mod alkoholreklamer målrettet mindreårige. Landsretten har idømt diskoteket en bøde på 125.000 kroner, mens Retten i Hillerød i oktober 2022 havde fastsat bøden til 110.000 kroner i samme sag.

Disco Invest ApS driver blandt andet et diskotek i Egedal Centret i Stenløse. Sagen drejede sig om arrangementer, der fandt sted på dette diskotek, og som blev markedsført på Facebook-siden ”Nova”. 

På Novas Facebook-side havde der 11 gange i 2018-2019 været reklameret for arrangementer med alkohol målrettet unge under 18 år. Det er disse opslag, som var en overtrædelse af forbuddet mod alkoholreklamer målrettet mindreårige.

Ejeren af Disco Invest ApS havde blandt andet anført, at diskoteket blot stillede lokaler til rådighed og ikke kendte til indholdet af den ulovlige markedsføring, før Forbrugerombudsmanden henvendte sig til selskabet.

Østre Landsret skriver blandt andet i dommen:

”Det er ubestridt, at indtægterne i forbindelse med afholdelsen af festerne tilfaldt det tiltalte selskab, der også stod for personalet i baren og dørmænd. På den baggrund sammenholdt med sagens øvrige oplysninger finder landsretten det, uanset de nye forklaringer for landsretten, ubetænkeligt at lægge til grund, at markedsføringen af festerne blev foretaget efter aftale med det tiltalte selskab således, at selskabet strafferetligt er ansvarlig for indholdet heraf.”

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

Dommen viser, at der gælder et meget klart forbud mod at reklamere med alkohol over for børn og unge. Selv om det ikke var selskabet selv der havde udarbejdet opslagene, så var selskabet alligevel ansvarligt, idet retten bl.a. lagde vægt på, at det var selskabet, der tjente på arrangementerne og lagde lokaler til rådighed.

 

Forbrugerombudsmanden offentliggjorde en pressemeddelelse om sagen, da selskabet blev idømt en bøde ved Retten i Hillerød. Pressemeddelelsen kan læses her.

Lovgivningen på området:

Ifølge markedsføringslovens § 11, stk. 2, er enhver form for omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol forbudt i en reklame, hvis den retter sig mod børn og unge under 18 år.

Forbuddet gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Selv om diskoteker ikke udskænker alkohol til mindreårige, kan de straffes for overtrædelse af bestemmelsen, da det er selve markedsføringen med alkohol over for personer under 18 år, der er ulovlig.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.