Øvrige nyheder
Forbrugerombudsmanden politianmelder solarievirksomhed for at vildlede forbrugerne
Unicore Development ApS, der står bag solariekæden Clubtan, er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring. Virksomheden har blandt andet brugt udtryk som ”sund kulør”, selvom brugen af solarie kan have alvorlige konsekvenser for forbrugeres helbred.
Forbrugerombudsmanden politianmelder virksomheden Unicore Development ApS for at benytte i alt 13 vildledende udsagn i deres markedsføring af solarie. Det er både sket på hjemmesiden www.clubtan.dk og i et nyhedsbrev fra den 27. februar 2024.
Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af solarie, fordi det øger risikoen for hudkræft og modermærkekræft og kan forårsage permanente skader på øjne og hud. Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at det er vildledende, at virksomhedens markedsføring har givet forbrugerne et indtryk af, at det er sundt at gå i solarie, ved blandt andet at benytte udsagn som ”sund kulør”.
Forbrugerombudsmanden vurderer også, at en række andre udsagn i virksomhedens markedsføring er vildledende, fordi de bl.a. giver forbrugerne indtryk af:
- at solarie er en vigtig kilde til D-vitamin, selvom Sundhedsstyrelsen fraråder at bruge solarie som kilde til D-vitamin på grund af den øgede risiko for hudkræft,
- at solarie kan hjælpe med at forebygge sygdomme som bl.a. diabetes, selvom der ifølge Sundhedsstyrelsen ikke er dokumentation herfor,
- at man ikke udsættes for uvc-stråling i deres solarier, selvom man heller ikke udsættes for uvc-stråling i solen.
Virksomheden har også givet forbrugerne det fejlagtige indtryk, at brugen af solarie ikke øger risikoen for modermærkekræft men alene hudkræft, idet de har benyttet følgende udsagn i deres markedsføring: ”Overdreven solbadning kan medføre for tidlig aldring af huden og øge risikoen for hudkræft, som ikke skal forveksles med den mere alvorlige modermærkekræft.”
Forbrugerombudsmanden anser det som en skærpende omstændighed, at der er tale om markedsføring, der vedrører forbrugeres sundhed og helbred, og at brug af solarie potentielt kan have alvorlige konsekvenser for forbrugeres helbred.
Unicore Development ApS har efter Forbrugerombudsmandens henvendelse foretaget ændringer i markedsføringen, og de har under sagen henvist til en række forskningsartikler, som dog ikke har ført til en ændring af Forbrugerombudsmandens vurdering.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen, siger
Virksomheder må naturligvis ikke give indtryk af, at brugen af en ydelse er sund, hvis sundhedsmyndighederne direkte fraråder den.
Solarie kan have alvorlige konsekvenser for forbrugeres helbred. Derfor er det en meget alvorlig overtrædelse at markedsføre solarie med udsagn, der giver indtryk af, at det er sundt. Det er væsentligt, at forbrugerne bliver oplyst om de risici, der er ved brugen, så de ikke træffer en beslutning om at gå i solarie på et vildledende grundlag.
Lovgrundlag:
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.
Ifølge § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.
Desuden følger det af § 9 sammenholdt med pkt. 17 i lovens bilag 1, at det ikke må hævdes i modstrid med sandheden, at et produkt kan helbrede sygdomme, funktionsforstyrrelser eller misdannelser.
Ifølge solarieloven skal der hænge en informationsplakat i A3-størrelse på en fremtrædende plads i et solcenter. Plakaten skal have denne overskrift: ”Sundhedsstyrelsen fraråder brug af solarie. Brug af solarie øger risikoen for hudkræft”.
Pressekontakt:
Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.