Afgørelse

Sagsnummer
19/13878

Lovgivning

  • 5
  • 6

Bøde på 90.000 kroner for vildledende udsagn om solarie

En virksomhed vedtog et bødeforlæg på 90.000 kr. for i perioden fra december 2019 til oktober 2021 at have benyttet udsagnene ”sund kulør” og ”skånsom bruningseffekt” i deres markedsføring af solarie.

På baggrund af en klage politianmeldte Forbrugerombudsmanden i oktober 2021 en virksomhed for at have markedsført solarier i strid med vildledningsforbuddene i markedsføringslovens §§ 5 og 6.

Virksomheden havde i perioden fra december 2019 til oktober 2021 benyttet udsagnene ”sund kulør” og ”skånsom bruningseffekt” i deres markedsføring af solarie. Markedsføringen fandt sted på virksomhedens to hjemmesider, i en reklamevideo på YouTube samt på mange af virksomhedens franchisetageres Facebook-sider.

Reklamefilmen på YouTube appellerede særligt til unge ved at opbygge et univers med unge kvinder, der blandt andet dyrkede yoga, drak vand og lavede smoothie. Kvinderne gik ind og ud af solariebåse, og det kunne efter Forbrugerombudsmandens vurdering give et indtryk af, at det er sundt at tage solarie, og at brug af solarie kan indgå som en del af en sund livsstil.

Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af solarie, fordi det øger risikoen for hudkræft og modermærkekræft og kan forårsage permanente skader på øjne og hud. Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at det var vildledende, at virksomhedens markedsføring gav forbrugerne et indtryk af, at det er sundt at gå i solarie.

Forbrugerombudsmanden anså det som en skærpende omstændighed, at der var tale om markedsføring, der vedrører forbrugeres sundhed og helbred, og at brug af solarie potentielt kan være sundhedsskadeligt.

I januar 2022 trådte en ny bødemodel i kraft, som bl.a. har til formål at skærpe bødeniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven. Bøden på 90.000 kr. blev dog udregnet efter de gamle lovbemærkninger, da overtrædelserne fandt sted inden ikrafttrædelsen af den nye bødemodel. Hvis bøden skulle udmåles efter den nye bødemodel, ville den være blevet højere.

Ifølge markedsføringslovens § 5, stk. 1, må en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Det fremgår endvidere af markedsføringslovens § 6, stk. 1, at en erhvervsdrivende ikke må vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.