Afgørelse
Sagsnummer
23/00423
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
Forbehold ved markedsføring af varer i online-avis skulle fremgå klart og tydeligt
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en virksomhed, der markedsførte særlige tilbud i deres online-avis, vildledte forbrugerne ved ikke at oplyse klart og tydeligt i online-avisen, at de særlige tilbud ikke var tilgængelige i alle virksomhedens butikker, og at tilbuddene kun var gældende, så længe varerne var på lager. Forbrugerombudsmanden vurderede endvidere, at markedsføring af særlige tilbud i en landsdækkende avis, var vildledende, hvis ikke de særlige tilbud som alt overvejende udgangspunkt, kunne fås i de butikker, online-avisen omfattede.
En virksomhed oplyste i deres landsdækkende online-avis, at enkelte butikker i den landsdækkende kæde ikke førte alle de særlige tilbud, der blev reklameret med i tilbudsavisen. Virksomheden oplyste endvidere at tilbuddene kun var gældende så længe varerne var på lager.
Oplysningen om disse begrænsninger blev dog først oplyst midt i online-avisen, på trods af, at de særlige tilbud bl.a. blev markedsført allerede på forsiden af online-avisen. På virksomhedens hjemmeside, var det hverken på forsiden eller under fanen for online-avisen angivet, at der var knyttet forbehold til de markedsførte tilbud.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at oplysningerne ikke var givet på en tilstrækkelig tydelig måde. Forbrugerombudsmanden henviste til punkt 16 i Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, hvor der står følgende: ”[O]plysninger om forbehold [skal] fremgå klart og iøjnefaldende af tilbudsmaterialet. Dette betyder, at det skal være specifikt og fremstå i umiddelbar tilknytning til tilbuddet. Et generelt forbehold, fx på for- eller bagsiden af en tilbudsavis, vil derfor ikke imødekomme oplysningskravet.”
Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring (2022) kan findes her.
Forbrugerombudsmandens vurderede derfor, at virksomheden havde handlet i strid med markedsføringslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, ved markedsføring af tilbudsvarerne i den landsdækkende online-avis. Forbrugerombudsmanden lagde bl.a. vægt på at prismæssigt attraktive tilbudsvarer i særlig grad må anses for egnet til at påvirke gennemsnitsforbrugerens transaktionsbeslutning, jf. markedsføringslovens § 8, stk. 1, herunder om at foretage sine indkøb i én butik fremfor en anden.
Forbrugerombudsmanden udtalte samtidig, at det som udgangspunkt vil være vildledende, hvis ikke de særlige tilbud, der markedsføres i en landsdækkende online-avis som alt overvejende udgangspunkt kan fås i de butikker, som online-avisen omfatter. De butikker, der ikke førte de særlige tilbud, skulle derfor enten kunne identificeres af forbrugerne ud fra generelle kriterier eller ved konkrete oplysninger i online-avisen eller via et link. Forbrugerombudsmanden udtalte endvidere, at det skal være muligt for forbrugerne at konstatere, om de særlige tilbud markedsføres i en specifik butik, uden først at skulle downloade en app eller besøge butikken. Det skyldes, at forbrugeren træffer en transaktionsbeslutning allerede på det tidspunkt, hvor forbrugeren besøger butikken eller downloader en app.
Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor, at virksomheden i deres fremtidige markedsføring af deres særlige tilbudsvarer skulle sikre sig, at eventuelle forbehold for begrænset mængde og/eller et begrænset antal butikker var oplyst klart, tydeligt og iøjnefaldende i umiddelbar tilknytning til de relevante tilbud