Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
2007-11130/5-104

Lovgivning

  • 1
  • 8

Ølreklame på Messenger var en beklagelig fejl og blev fjernet

Kombinationen af ølreklamer og internettet som medie kan være problematisk. Det måtte en ølproducent sande, da selskabet ved et uheld kom til at eksponere børn og unge for en ølreklame. Forbrugerombudsmanden meddelte selskabet, at det er ulovligt at blande alkohol ind i markedsføring målrettet børn og unge.

En alkoholreklame, der er målrettet børn og unge, vil som udgangspunkt være en overtrædelse af markedsføringslovens § 1, jf. § 8, stk. 1. Den vil også være i strid med ”Regelsæt for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer”.

Men på internettet kan brugerne være, hvem de vil. En pige, der i den virkelige verden er 12 år, kan sagtens give sig ud for at være godt op i tyverne. Det gør det svært for eksempelvis ølproducenter at forhindre hende i at blive eksponeret for deres alkoholreklamer på nettet.

Forbrugerombudsmanden understregede derfor over for Carlsberg og Microsoft, at virksomhederne måtte være varsomme med markedsføring af alkoholholdige drikkevarer på internettet, der fylder meget i de unges hverdag. Virksomhederne kan ikke være sikre på, at unge, der på en hjemmeside siger ja til, at de er over 18 år, også er det.

Samtidigt kan reklamefilm på nettet downloades og videresendes uden, at producenterne har styr på, hvem der bliver eksponeret for den, og det er ikke efterfølgende muligt at stoppe den, på samme måde som Carlsberg kunne fjerne reklamen på Messenger. Derfor er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at denne form for reklame ikke er egnet til reklamering for alkohol.

Sagen startede, da dagbladet Politiken skrev om, at ølreklamen kunne nå ud til 500.000 børn og unge under 18 år.

Carlsberg, der stod bag Tuborgreklamen, og Microsoft, der stod for den tekniske del af reklamen, fjernede straks reklamen. Samtidig bad Forbrugerombudsmanden Carlsberg og Microsoft om en redegørelse for det skete.

Det fremgik af redegørelserne, at det var en intern fejl i opsætningen på Messenger, der var skyld i, at ølreklamen kunne ses og installeres af unge under 18 år.

Forbrugerombudsmanden meddelte Carlsberg og Microsoft, at Forbrugerombudsmanden efter omstændighederne ikke foretog videre i sagen bl.a. på baggrund af,

  • at reklamen ikke var tilsigtet at være målrettet børn og unge,
  • at der var tale om en teknisk fejl,
  • at annonceringen blev stoppet, da fejlen blev opdaget,
  • at Carlsberg og Microsoft erklærede, at virksomhederne ønskede at overholde de særlige regler, gældende for markedsføring over for børn og unge, og
  • at sagen betød, at begge virksomheder gennemgik den interne procedure for at sikre, at noget tilsvarende ikke skete igen.

(2007-11130/5-104)