Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer

Lovgivning

  • 1

Reklamer på skolefrugt

Forbrugerombudsmanden fandt i en sag om klistermærker på skolefrugt, at markedsføring ikke hører hjemme i skoler, i daginstitutioner og lignende steder, hvor unge færdes i dagligdagen.

Forbrugerombudsmanden blev i august 2004 opmærksom på, at der kørte en kampagne for skolefrugt, hvor der på frugten var tilsat klistermærker fra Cartoon Networks. 

Forbrugerombudsmanden mener, at markedsføring ikke hører hjemme i skoler, i daginstitutioner og lignende steder, hvor unge færdes i dagligdagen. Børn og unge er nemt påvirkelige, de mangler erfaring og kritisk sans, og derfor skal virksomheder ikke ensidigt plante reklamer i skolen eller i daginstitutioner.

Derfor bad Forbrugerombudsmanden virksomhederne bag skolefrugt om at fjerne reklamen.

Virksomhederne bag skolefrugt-ordningen har nu fjernet reklameklistermærkerne fra frugten.

Forbrugerombudsmanden håber, at landets skolebørn fortsat vil spise frisk frugt hver dag - også uden reklamer.

Forbrugerombudsmanden håber, at også andre virksomheder er opmærksomme på, at der faktisk er regler omkring markedsføring på skoler og i daginstitutioner i Forbrugerombudsmandens vejledning "Børn, Unge og Markedsføring".