Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
08/02972
Lovgivning
- 15
Manglende varsling af prisstigning medførte tilbagebetaling
Forbrugerombudsmanden udtalte i en forhåndsbesked, at et ekspeditionsgebyr på 49 kr. ved alle ordrer under 500 kr. ikke med rimelighed kunne beregnes på forhånd, men at der alligevel skulle oplyses om ekspeditionsgebyret evt. med en note-markering ved varens pris.
Forbrugerombudsmanden modtog en klage over, at prisen for at sende SMS’er til udlandet steg fra 20 øre til 2,70 kr. uden varsel.
Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen og undersøgte forholdet nærmere. Undersøgelsen viste, at der ikke var sket en varsling om prisændringen, og det medførte, at Forbrugerombudsmanden pålagde selskabet at tilbagebetale de berørte kunder.
Forbrugerombudsmanden blev enig med selskabet om, at kompensationen skulle omfatte de kunder, der som følge af den manglende varsling, blev opkrævet for meget i perioden 1. februar 2008 til 1. juni 2008. Det blev aftalt således, at teleselskabet orienterede de kunder, der havde betalt over PBS om muligheden for kompensation. Tilbagebetalingen var dog betinget af, at kunden selv henvendte sig til teleselskabet inden 2 måneder med den relevante dokumentation.
Som afslutning på sagen indskærpede Forbrugerombudsmanden over for selskabet, at varslingsreglerne i fremtiden skulle overholdes.