Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
10/07730
Lovgivning
- 14a
Oplysninger om ÅOP manglede i kredittilbud
Indskærpelse til udbyder af øjenkirurgiske behandlinger om overholdelse af reglerne i markedsføringslovens § 14 a om markedsføring af kreditaftaler.
En udbyder af øjenkirurgiske behandlinger tilbød i tilknytning til behandlingerne forskellige kreditmuligheder. Disse kreditmuligheder blev markedsført på den erhvervsdrivendes hjemmeside med oplysning om renten, etableringsafgiften og den månedlige faktureringsafgift.
Oplysningen om de årlige omkostninger i procent (ÅOP) blev imidlertid ikke givet i umiddelbar tilknytning til disse kreditoplysninger. De årlige omkostninger i procent fremgik alene af de generelle vilkår for finansieringsløsningerne, som der blev linket til i annoncen.
Forbrugerombudsmanden meddelte den erhvervsdrivende, at oplysningen om de årlige omkostninger i procent skulle gives i umiddelbar tilknytning til de øvrige kreditoplysninger.
Den erhvervsdrivende ændrede herefter hjemmesiden i overensstemmelse hermed, således at de årlige omkostninger i procent blev oplyst for hvert enkelt finansierings- og behandlingstilbud i umiddelbar tilknytning til de øvrige kreditoplysninger.
Forbrugerombudsmanden besluttede på denne baggrund at afslutte sagen med en indskærpelse af reglerne i markedsføringslovens § 14 a over for den erhvervsdrivende.