Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
11/09538

Lovgivning

  • 14a

Markedsføring af ydelsen ved kreditkøb udløser oplysningspligt

Udbydes varer med oplysning om, hvad det koster at erhverve dem ved kreditkøb, skal en række kreditoplysninger gives på fremtrædende måde samme sted i markedsføringen.

En kreditgivers samarbejdspartnere i detailhandlen ville udbyde varer i deres webshops med angivelse af finansieringsmulighed. Således ville der ved billedet af varen blive oplyst om den månedlige ydelse og kontantprisen, mens ÅOP og andre kreditomkostninger først skulle oplyses ved klik på linket, hvor der også var mulighed for at lægge varen i indkøbskurven.

Forbrugerombudsmanden meddelte, at hvis der sker markedsføring med rentesatser eller talstørrelser for omkostningerne på kreditten, skal kreditoplysningerne jf. § 14 a, stk. 2, gives klart, tydeligt og på fremtrædende måde.

Det betød efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, at alle oplysningerne skulle gives første gang, der i markedsføringen angives en rentesats eller andre talstørrelser vedrørende omkostninger - f.eks. den månedlige ydelse. Alle oplysningerne skulle gives samlet. Det var ikke tilstrækkeligt, at nogle af oplysningerne først blev givet ved klik på et link.

Det var således Forbrugerombudsmandens opfattelse, at den beskrevne fremgangsmåde ikke opfyldt markedsføringslovens krav.